همشهری آنلاین: انجمن علمی گردشگری ایران به منظور ارتقای دانش و گسترش پدیده صنعت گردشگری و بهبود امور آموزشی و پژوهشی در این رشته تشکیل شده است.

توسعه علمی و پژوهشی، نهادینه کردن علوم و سازماندهی اساتید، پژوهشگران و دانشجویان کشور در راستای تقویت مؤلفه‌های اصلی صنعت گردشگری ضرورتی انکار ناپذیر است.

انجمن علمی گردشگری ایران به منظور ارتقای دانش و گسترش پدیده صنعت گردشگری و بهبود امور آموزشی و پژوهشی در این رشته تشکیل شده است. گردشگری به عنوان یک نهاد و فرآیند اجتماعی موجبات ابزار هویت و معرفت میهمان و میزبان، توسعه اقتصادی- اجتماعی و تعامل صلح‌آمیز ملت‌ها را فراهم می‌کند. محور اصلی فعالیت‌های این انجمن تلاش در جهت تقویت مبانی نظری، فلسفی، روش شناختی و هدایت امور در راستای تحقیق و ترویج علوم به منظور توسعه مؤلفه‌های شش گانه صنعت گردشگری است. مؤلفه‌های اصلی این صنعت عبارتند از:

جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی، حمل و نقل و امور مسافرتی، اقامت و هتلداری، پذیرایی رستوران، خرید، سوغات و صنایع دستی،  خدمات اختصاصی گردشگری چون (بازاریابی، تبلیغ، فناوری اطلاعات (IT)، تورگردانی، بانک، بیمه و غیره.

تشکیلات

از نظر تشکیلات، انجمن و مؤسسه‌ای غیر انتفایی است و در زمینه‌های علمی، پژوهشی، فنی، مشاوره و ارایه خدمات آموزشی فعالیت می‌کند.

اساسنامه این انجمن در جلسه 13/3/1388 به تصویب کمیسیون انجمن‌های علمی ایران رسید و طی نامه شماره 2113 مورخ 6/4/1388 به نماینده هیأت مؤسس اعلام شد. سپس در مورخ 31/3/1389 تحت شماره 25820 اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تحت عنوان مؤسسه انجمن علمی گردشگری ایران به ثبت رسید و در روزنامه رسمی 13/4/1389 انتشار یافت.

اهداف انجمن

انجمن طبق اساسنامه اهداف خود را چنین تعریف کرده است:

1- انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در خصوص گردشگری در سطح ملی و بین‌المللی؛

2- همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به امور آموزشی و پژوهشی مربوط به امر گردشگری؛

3- ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز؛

4- ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی؛

5- برگزاری گردهمایی‌های علمی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی؛

6- انتشار کتب و نشریات علمی.

شرایط و انواع عضویت در انجمن

- عضویت پیوسته:

مؤسسان انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشته گردشگری، هتلداری، میراث فرهنگی، صنایع دستی، پذیرایی (غذا)، جاذبه‌ها (معماری، هنر، تاریخ و جغرافیا)،‌علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی، برنامه‌ریزی، اقتصاد، حقوق، مدیریت، ارتباطات، مطالعات فرهنگی، مردم‌شناسی، مدیریت گردشگری و رشته‌های وابسته باشند، می‌توانند به عضویت پیوسته درآیند.

- عضویت وابسته:

اشخاصی که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت 5 سال به نحوی در یکی از رشته‌های مربوط به گردشگری شاغل باشند.

- عضویت دانشجویی

کلیه دانشجویانی که در رشته‌های مربوط به گردشگری و مؤلفه‌های اصلی آن به تحصیل اشتغال دارند.

- عضویت افتخاری

شخصیت‌های ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینه‌های مربوط به گردشگری حائز اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمک‌های مؤثر و ارزنده‌ای نموده باشند.

- اعضای مؤسساتی (شخصیت‌های حقوقی):

سازمان‌هایی که در زمینه علمی و پژوهشی مربوط به گردشگری فعالیت دارند می‌توانند به عضویت انجمن درآیند.

تبصره 1: افراد دارای درجه کارشناسی در یکی از رشته‌های گردشگری می‌توانند با تصویب هیأت مدیره به عضویت پیوسته انجام درآیند.

تبصره 2: اعضای مؤسساتی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب می‌شوند.

کد خبر 241274
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز