چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک پژوهشگر و متخصص علوم رفتاری با بیان اینکه روزانه ۱۱۰ نفر در کشور معلول می‌شوند، گفت: بر اساس آمار انجمن دفاع از حقوق معلولان، ماهانه ۳۳۰۰ نفر در کشور معلول می‌شوند که این رقم نشان دهنده معلولیت روزانه ۱۱۰ نفر در کشور است. اما سه آمار متفاوت وجود دارد.

معلول معلولیت

مجید ابهری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه این معلولیت‌ها ناشی از عوامل مختلف از جمله زایمان، تصادفات جاده‌ای و بیماریهای مختلف است، اظهار کرد: هم اکنون بیش از سه میلیون نفر معلول در کشور وجود دارد در حالی که نهادهای مختلف در این زمینه آمار متفاوتی ارائه می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر سه آمار متفاوت سه میلیون نفر، یک میلیون و 200 هزار نفر و 900 هزار نفر معلول در کشور بر اساس آمار انجمن دفاع از حقوق معلولان، سازمان بهزیستی و سازمان آمار وجود دارد، اظهار کرد: آمار کسب شده توسط بنیاد علوم رفتاری نیز آمار انجمن دفاع از حقوق معلولان را تایید می‌کند، چرا که بر اساس شمارش خوشه‌ای به رقم سه میلیون نفر معلول در کشور رسیده‌ایم.

این پژوهشگر علوم اجتماعی ادامه داد: با توجه به آمار سه میلیون نفری معلولان در کشور باید بدانیم که 500 هزار نفر از این افراد نابینا و کم بینا، 500 هزار ناشنوا، 1.5 میلیون نفر معلولان جسمی و حرکتی و 500 هزار نفر دارای معلولیت‌های مختلف همچون سندرم داون و اوتیسم هستند.

ابهری ضمن ابراز تاسف از کم بودن معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی گفت: تنها یک میلیون و 200 هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و با توجه به مصوبات قانونی دولت باید سه درصد از نیروی کار سازمان‌ها از میان معلولان باشد که این اتفاق علیرغم استعدادهای فوق‌العاده افراد معلول تحقق نیافته است.

این متخصص علوم رفتاری در ادامه با بیان اینکه تنها 30 درصد از معابر شهر تهران مناسب سازی شده‌اند، اظهار کرد: بر اساس آمار اعلام شده توسط شهرداری تهران تنها 30 درصد از معابر شهر مناسب سازی شده‌اند، اما هنوز معلولان برای سوار شدن به اتوبوس‌های شهری و رفت و آمدهای عادی روزانه خود دارای مشکلات مختلف هستند.

وی افزود: مناسب سازی تنها به پارک‌ها در سطح شهر ختم نمی‌شود، بلکه باید ایستگاه‌های اتوبوس و مترو، اماکن تفریحی و رفاهی، تلفن‌های عمومی و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی برای تردد معلولان مناسب سازی شوند.

کد خبر 241264
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز