مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: تفاوت ساختار مغز مرد‌ها و زن‌ها همواره بحث داغ و جنجالی بوده‌است،‌بحثی که اکنون به واسطه اسکن‌های مغزی به دست آمده از مغز بیش از هزار نفر، وارد مسیری جدید خواهد شد.

مغز

براساس گزارش گاردین، دانشمندان برای تایید وجود تفاوت میان ساختار مغزی زن‌ها و مرد‌ها،‌مغز بیش از هزار نفر را اسکن کرده و در نهایت این پدیده را تایید کرده‌اند: مغز زن‌ها و مرد‌ها از نظر اتصالات عصبی کاملا متفاوت از یکدیگرند.

نقشه‌های به دست آمده از اتصالات نورونی مغز داوطلبان مرد و زن نشان می‌دهند میزان اتصالات نورونی در مغز یک زن معمولی میان نیم‌کره‌های راست و چپ متراکم‌تر است درحالی که این اتصالات در مردان در میان بخش‌های پیشین و پسین مغز از تراکم بالاتری برخوردار است.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا می‌گویند بزرگترین شگفتی درباره این یافته هم‌خوانی آن با فرضیه‌های قدیمی است، اینکه مغز مردها از قابلیت انجام فعالیت‌های ارداکی و هماهنگ برخوردار است و زنان در بخش فعالیت‌های اجتماعی و حافظه از قابلیت بیشتری برخوردارند و همین به آنها توانایی انجام چند کار در آن واحد را خواهد داد.

به گفته محققان بخش چپ مغز با تفکر منطقی در ارتباط است و بخش راست آن با تفکر شهودی،‌پس اگر عملی برای انجام شدن به هردوی این نوع تفکر نیاز داشته باشد، به نظر می‌آید زنان در انجام آن از توانایی بالاتری برخوردار هستند. از این رو است که زن‌ها در تفکر شهودی و به خاطر سپردن از توانایی بالایی برخوردار بوده و در هنگام گوش دادن به سخنان فردی، خود را از نظر عاطفی بیشتر از مرد‌ها درگیر می‌کنند، برای همین شنوندگان بسیار خوبی هستند.

این نتایج حاصل یکی از بزرگترین مطالعاتی است که درباره نحوه اتصالات نورونی در مغز زن‌ها و مرد‌ها انجام گرفته‌است. نقشه‌های به دست آمده تصویری واضح‌تر از وضعیت عادی مغز در سنین مختلف هر دو جنس را در اختیار دانشمندان قرار داده‌است. دانشمندان امیدوارند با در اختیار داشتن این نقشه‌ها بتوانند میان ناهنجاری‌های احتمالی در میان اتصالات مغزی و اختلالات و بیماری‌هایی از قبیل شیزوفرنی و افسردگی ارتباطی بیابند.

در این تحقیق با استفاده از تکنیکی به نام DTI از مغز 428 مرد و 521 زن در رده سنی هشت تا 22 سال تصویربرداری کردند. اتصالات مغزی در این تصاویر به شبکه‌ای از جاده‌ها شباهت دارد که ترافیک مغزی انسان را در خود گنجانده‌است. به گفته محققان تفاوت میان مغز زن‌ها و مردها تا سن 13 سالگی چندان محسوس نیست اما از 14 سالگی تا 17 سالگی این تفاوت‌ها قابل توجه می‌شوند.

کد خبر 241223
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز