دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

عزیز شاه‌محمدی: جورج بوش، رئیس‌جهمور آمریکا هفته گذشته در اجلاس گروه هشت در آلمان شرکت کرد و پس از آلمان از ایتالیا، جمهوری چک، لهستان، آلبانی و بلغارستان نیز دیدن کرد.

به جز آلبانی، بوش در سایر کشورها با اعتراض ملت‌ها روبرو شد. اعتراض به سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا محدود به این دوره سفر بوش نیست.

مردم کشورهای اروپایی از هر فرصتی برای اعتراض به واشنگتن استفاده می‌کنند و فرقی ندارد که این اعتراض مربوط به استقرار سامانه موشکی در جمهوری چک و لهستان باشد یا اعتراض به نقض حاکمیت خود در نتیجه عملیات تروریستی سیا در خاک کشورشان.

تقریباً همزمان با سفر بوش به ایتالیا 26 مأمور سیا که در آدم‌ربایی و شکنجه در این کشور شرکت داشته‌اند و با کمک مأموران ایتالیایی گریخته‌اند به‌صورت غیابی محاکمه شدند و در حالی که رئیس‌جمهور ایتالیا از نقش آمریکا در 60 سال پیش در دوره جنگ جهانی هم تجلیل می‌کرد گزارشی 71 صفحه‌ای از سوی شورای اروپا منتشر شد که عملیات مخفی سیا در اروپا را افشا می‌کرد.

در این گزارش عملیات مخفی آدم‌ربایی، شکنجه، زندان‌های مخفی و پروازهای غیرقانونی فاش شده است.

اگرچه همه این اقدامات در خاک کشورهای دوست آمریکا صورت گرفته است اما در بسیاری از موارد حتی مقامات محلی از عملیات سیا با خبر نبوده‌اند.

انتشار این گزارش در واقع اعتراض دسته‌جمعی اروپا به اقدامات تروریستی سیا است. در این گزارش فقط سیا سازمانی تروریستی خوانده نشده بلکه جمله فعالیت‌هایی که به سیا در اروپا نسبت داده شده در زمره عملیات تروریستی است.

چندی پیش که خبر استقرار سامانه موشکی آمریکا در جمهوری چک و لهستان اعلان شد مردم این دو کشور به‌صورت گسترده اعتراض کردند.

هرچند فقط 15 سال از فروپاشی شوروی و کنار رفتن دولت‌های کمونیست در اروپای شرقی می‌گذرد و طبعاً مردم در این کشورها حالا حالاها باید سپاسگزار آمریکا باشند اما اعتراض‌های مردمی به آمریکا حاکی از آن است که مردم در اروپا به ارزش‌های اروپایی پایبند هستند و سیاست‌های آمریکا را در خدمت صلح نمی‌دانند و ادعاهای آمریکا دائر بر این که سیاست خارجی واشنگتن مدافع ارزش‌های غربی به برقراری صلح، دمکراسی و حقوق بشر است را باور ندارند.

کد خبر 24102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز