گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: از سال ۲۰۰۱ سیاست در تایلند با نام یک خانواده گره خورده‌است؛ تاکسین شیناواترا که تا سال ۲۰۰۶نخست‌وزیر تایلند بود و یینگلاک شیناواترا خواهر او که اکنون نخست‌وزیر است.

اعتراض‌ها به این خواهر و برادر اکنون یک‌دهه است که تایلند را ناآرام کرده‌است. این روزها معترضان اعلام کرده‌اند که تا برآورده نشدن خواسته‌شان و کنار رفتن نخست‌وزیر خیایان‌ها را خالی نمی‌کنند. تاکسین شیناواترا در سال ۲۰۰۶ با برکناری از قدرت طی یک کودتا، تایلند را ترک کرد اما نام او از صحنه سیاست این کشور هیچ وقت به‌طور کامل کنار نرفت و اکنون یینگلاک، خواهر او به‌عنوان نخستین نخست‌وزیر زن این کشور در میان گسترده‌ترین اعتراض‌ها از سال ۲۰۱۰ قرار دارد. مخالفان تایلند اعتقاد دارند که تاکسین شیناواترا، تاجر ثروتمندی که در سال ۲۰۰۱ در انتخابات به پیروزی رسید با اینکه در خارج از کشور در تبعید خودخواسته به سر می‌برد همچنان مشغول هدایت قدرت در این کشور است.

به گزارش بی‌بی‌سی، یینگلاک شیناواترا، جوان‌ترین نخست‌وزیر این کشور در ۶۰سال گذشته، به‌دنبال مذاکره با سوت‌هایپ توئک‌سوبان، رهبر مخالفان اعلام کرد که درخواست برای کناره‌گیری از سمتش و انتقال قدرت به یک شورای مردمی را نمی‌پذیرد. یینگلاک که مخالفان، او را نماینده برادرش در قدرت می‌دانند درخواست معترضان را برخلاف قانون‌اساسی دانسته اما گفته است هر کاری بتواند برای رضایت مردم و پایان اعتراض‌ها انجام خواهد داد. رهبر مخالفان با فراخوان عمومی برای اعتصاب اعلام کرده که به نخست‌وزیر ضرب‌الاجل 2روزه برای کناره‌گیری از قدرت داده و هیچ راه جایگزینی برای حل و فصل این وضعیت وجود ندارد.

اعتراض‌های مخالفان در تایلند زمانی شروع شد که یینگلاک شیناواترا لایحه عفو سیاسی را به پارلمان برد. این لایحه که مخالفان آن را تلاشی برای امکان بازگشت تاکسین شیناواترا به قدرت می‌دانستند در مجلس نمایندگان رأی آورد اما مجلس سنا آن را رد کرد. با وجود اینکه نخست‌وزیر 46ساله تایلند به‌دنبال این وضعیت اعلام کرد که تصمیم سنا را می‌پذیرد اما همین مسئله جرقه اعتراض‌ها را در تایلند زد. تا روز شنبه اعتراض‌ها علیه دختر کوچک خانواده شیناواترا که با پیروزی حزبش در انتخابات سال ۲۰۱۱ قدرت را در اختیار گرفت آرام بود اما طی این هفته خشونت‌ها گسترش پیدا کرد و حمله معترضان به ساختمان‌های دولتی ازجمله دفتر نخست‌وزیر، درگیری با نیروهای امنیتی را رقم زد؛ مسئله‌ای که به گزارش خبرگزاری فرانسه تاکنون کشته شدن ۴ نفر و زخمی شدن حداقل ۱۲۷ نفر دیگر را به‌دنبال داشته است.

تاکسین شیناواترا همیشه در این کشور شخصیتی جنجالی بوده است.هنوز هم عده‌ زیادی به‌ویژه در شمال و شمال‌شرقی این کشور از طرفداران پروپا قرص او هستند. در مناطق شهری به‌ویژه پایتخت اما او مخالفان سرسختی دارد که هنوز حتی حاضر به دیدن ردپا و نشانه‌ای از او نیستند. خواهر او که با پیروزی حزبش در انتخابات سال ۲۰۱۱ قدرت را در اختیار گرفت پیش از رسیدن به پست نخست‌وزیری هیچ تجربه سیاسی نداشته است. او در رشته‌های علوم سیاسی و مدیریت بازرگانی تحصیل کرده اما بی‌تجربگی‌اش حرف و حدیث‌ها درباره خط گرفتن او از برادرش را بیشتر کرد. اعتراض‌ها در تایلند زیر سایه نام شیناواترا بعید است به سادگی به پایان برسد. شاید این‌بار با بحرانی شدن اوضاع، عضو دیگر این خانواده با استیضاح روبه‌رو و مجبور به ترک قدرت مانند برادرش شود.

کد خبر 240988
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز