همشهری آنلاین: یک بررسی جدید بین‌المللی نشان می‌دهد که مشکلات عروقی نیز ممکن است در بیماری آلزایمر و سایر اختلالات شناختی مربوط به سالمندی دخالت داشته باشد.

neck veins

به گزارش سایک‌سنترال در این پژوهش دانشمندان آمریکایی، انگلیسی و تایوانی یک ناهنجاری در وریدهای ژوگولار داخلی (وریدهایی در دو طرف گردن که خون مغز را تخلیه می‌کنند) به نام "بازگشت وریدی ژوگولار" (JVR) را مورد بررسی قرار دادند.

در این عارضه خون در این وریدها به سمت مغز پس می‌زند. این عارضه در مواردی رخ می‌دهد که دریچه‌های ورید ژوگولار داخلی به درستی باز و بسته نشود و در سالمندان شیوع بیشتری دارد. تصور می‌رود که پس زدن خون در این عارضه، تخلیه خون مغز را مختل می‌کند.

رابرت زیوادینوف، استاد عصب‌شناسی در دانشکده پزشکی و علوم زیستی- پزشکی بوفالو در آمریکا، سرپرست این پژوهش، در این باره گفت: "ما به طور خاص می‌خواستیم رابطه میان JVR و تغییرات ماده سفید در مغزهای مبتلایان به بیماری آلزایمر و افراد دچار "نقصان خفیف شناختی" را بررسی کنیم."

ماده سفید مغز که میلین (غلاف رشته‌های عصبی) و آکسون‌ها (زائده‌های دراز سلول‌های عصبی) تشکیل شده است، ارتباط میان سلول‌های عصبی را برقرار می‌کند. تغییرات در ماده سفید با ساخته شدن "پلاک‌های آمیلوئیدی " در مغز که شاخص بیماری آلزایمر است، ارتباط داده شده است.

در این بررسی 12 بیمار مبتلا به آلزایمر، 24 فرد دارای "نقصان خفیف شناختی" و 17 فرد سالمند به عنوان گروه شاهد شرکت داشتند. این افراد با سونوگرافی داپلر و اسکن MRI تحت بررسی قرار گرفتند.

به گفته این پژوهشگران در این بررسی برای نخستین بار رابطه‌ای میان JVR و تغییرات ماده سفید در بیماران دچار آلزایمر و نقصان خفیف شناختی مشاهده شد.

به گفته این دانشمندان تغییرات ماده سفید مغز که ممکن است به اختلال در گردش مایع مغزی- نخاعی هم بینجامد، در مراحل اولیه تشکیل ضایعات مغزی در آلزایمر رخ می‌دهد.

این دانشمندان می‌گویند با توجه به تغییرات ساختمانی و همودینامیکی سیستم وریدی خارج جمجمه‌ای مشاهده‌شده هم در افراد شاهد سالم و هم در افراد مبتلا به آلزایمر و سایر بیماری‌های عصبی مشاهده می‌شود، نیاز به بررسی این موضوع در پژوهش‌های بزرگتر وجود دارد.

کد خبر 240987

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز