گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر فعلی را متهم کرد به آمریکا اعلام جنگ کرده است و تلاش می‌کند کنگره را ضد‌باراک اوباما رئیس‌جمهور این کشور بشوراند.

ایهود اولمرت دراین‌باره گفت: مشاجره نتانیاهو با دولت اوباما بر سر ایران و توافق ژنو، اسرائیل را به خطر می‌اندازد. او گفت: نتانیاهو عقل خود را از دست داده است. به نوشته روزنامه هاآرتص، اولمرت این سخنان را روز یکشنبه در نشستی در مؤسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل آویو برای بررسی پیامدهای راهبردی توافق ژنو بین قدرت‌های غربی و ایران بیان کرد.

اولمرت با بی‌سابقه خواندن اعمال و سخنان نتانیاهو گفت: خطر رویارویی علنی با آمریکا برای تل‌آویو از فواید آن بسیار بیشتر است. به گفته وی، پس از آنکه نتانیاهو در سال 2009به قدرت رسید، سیاست اسرائیل را به اعلامیه و تهدید تغییر داد. نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی همچنین با انتقاد از برخی اقدامات اقتصادی نتانیاهو افزود: وی 10میلیارد شکل صرف تدارکات برای حمله به ایران کرده، درحالی‌که این هزینه بیهوده و غیرعملی است.

اولمرت همچنین از سیاست نتانیاهو برای به‌دست آوردن دل روسیه انتقاد و این سؤال را مطرح کرد که آیا پوتین سالی 3میلیارد دلار کمک به اسرائیل می‌دهد؟ آمریکا سالی 3میلیارد دلار کمک مالی به رژیم صهیونیستی می‌دهد. وی از دخالت نتانیاهو در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا علیه اوباما در سال گذشته انتقاد و آن را اشتباهی تاریخی توصیف کرد. در این انتخابات، نتانیاهو عملاً‌ از میت رامنی رقیب جمهوریخواه اوباما حمایت کرد. وی همچنین لابی اسرائیل را که در کنگره آمریکا از نفوذ فراوانی برخوردار است، به نفع رامنی بسیج کرد.

اشاره اولمرت به تلاش نتانیاهو برای شوراندن کنگره علیه اوباما در‌واقع اشاره به تلاش ایپک طیف تندروی لابی اسرائیل در واشنگتن است که در پی آن است که به‌گونه‌ای در راه توافق کشورهای غربی با ایران سنگ بیندازد. نتانیاهو نه فقط بر سر توافق ژنو که برسر فرایند صلح با فلسطینیان نیز با کاخ سفید اختلاف نظر عمیق دارد. اختلافات این روزها میان دولت اوباما با کنگره بر سر مسائل داخلی آمریکا مانند اصلاح قانون مهاجرت یا طرح بیمه درمانی و سقف بدهی‌های دولت، باعث فعال‌تر شدن لابی صهیونیست‌ها در واشنگتن شده‌است.

برخی رسانه‌های آمریکایی از نوعی گروکشی کنگره با دولت اوباما در مسائل داخلی و سیاست خارجی خبر داده‌اند. مقاومت کنگره در تصویب قوانین مورد نظر اوباما با حمایت و تحریک لابی اسرائیل صورت می‌گیرد.مسئله صلح با فلسطینیان و پرونده هسته‌ای ایران 2موضوعی است که کاخ سفید سرمایه‌گذاری زیادی روی آنها کرده و می‌خواهد که این‌دو موضوع را به نتیجه برساند. مشاجره لفظی نتانیاهو با کاخ سفید به قدری بالا گرفته است که چند هفته پیش شیمون پرز رئیس‌جمهور این رژیم بدون اشاره به شخص خاصی، از همگان در اسرائیل خواست به آمریکا بیشتر احترام بگذارند.

این در حالی است که آویگدور لیبرمن وزیر خارجه تندروی رژیم صهیونیستی اخیرا در مصاحبه‌ای گفته که تل‌آویو باید به‌دنبال متحد جدیدی برای خودش باشد. او افزوده که آمریکا درگیر مشکلات خودش است و اسرائیل نمی‌تواند دیگر مانند گذشته چشم امید به این هم‌پیمانش داشته‌باشد.

انتقاد از نتانیاهو در اسرائیل فقط به عرصه سیاست خارجی خلاصه نمی‌شود. شبکه فاکس نیوز در سایت خود به نقل از مطبوعات اسرائیل نوشت: نتانیاهو 1700دلار صرف خریدن شمع‌های معطر، 23300دلار صرف خریدن گل و 31600دلار صرف مخارج باغبانی منزل خود در بیت‌المقدس کرده است. مجموع هزینه‌های منزل وی در سال 2012بیش از 900هزار دلار بوده است. محافل سیاسی رژیم صهیونیستی همواره از سبک زندگی اشرافی نتانیاهو و نپرداختن وی به دغدغه‌های اقتصادی طبقه متوسط انتقاد کرده‌اند. مشهور است که وی 3هزار دلار برای خریدن یک بستنی و 127هزار دلار برای گرفتن اتاقک خواب در هواپیمای عازم لندن هزینه کرده‌است.

کد خبر 240986
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز