دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تعدادی از پرندگان مهاجر از خانواده مرغابی کله سبز، خوتکا و آبچلیک در زیستگاه‌های دلیجان فرود آمده و زمستان گذرانی خود را در دریاچه سد پانزده خرداد دلیجان آغاز کردند

دلیجان، میزبان پرندگان مهاجر

به گزارش ایرنا، رییس حفاظت محیط زیست دلیجان اظهار داشت: هر ساله همزمان با سرد شدن هوا، پرندگان مستقر در منطقه سیبری روسیه به منظور زمستان گذرانی به مناطق معتدل و گرمسیری کوچ می‌کنند که بین راه برکه‌ها و آبگیرهای متعدد کشور ایران را به عنوان ریستگاه موقت یا زمستان گذرانی انتخاب می‌کنند.

حمید عبادی افزود: دریاچه سد پانزده خرداد با وسعت حدود 5/13 کیلومترمربع، در فاصله پنج کیلومتری شهردلیجان یکی از مناطق پذیرای گونه‌های مختلفی از این پرندگان است.

وی گفت: هم اکنون به همراه شمار زیادی از پرندگان کوچنده، تعدادی پرندگان شکاری از قبیل عقاب کورکور، عقاب تالابی، قرقی و دلیجه در آسمان دلیجان رویت شده است.

وی بیان کرد: پرستوی دریایی، درنای معمولی، فلامینگو، انواع حواصیل (سفید وخاکستری)، کشیم کوچک، باکلان بزرگ، اگرت و مرغابی کله سبز ازمسافران تقریبا دائمی این منطقه هستند. پرندگانی چون غاز خاکستری، لک لک، قوی گنگ و کفچه نوک نیز در سال‌های گذشته در دریاچه سد پانزده خرداد مشاهده شده است.

عبادی گفت: تعداد زیادی از این پرندگان از اواسط آذرماه وارد منطقه دلیجان شده و پس از حدود دو ماه اقامت به مناطق جنوبی کشور همچون خوزستان وسواحل جنوبی مهاجرت کرده و بقیه فصل سرما را در آن مناطق سپری می‌کنند.

وی افزود: زیستگاه دریاچه سد پانزده خرداد به خاطر مجاورت با اکوسیستم کوهستانی علاوه بر پرندگان مهاجر، محل زندگی دائمی پرندگان آبزی و کنار آبزی مانند چنگر سیاه، چوب پا، آبچلیک، خوتکا، کاکائی بزرگ و کوچک و پرندگان شکاری مانند بالابان، انواع عقاب مارگیر، عقاب تالابی، عقاب ماهیگیر (سنقر تالابی)، عقاب کورکور، عقاب حنایی، عقاب طلایی، دلیجه، قرقی، پیغو و همچنین پرندگان خشکی زی ازقبیل کبک، باقرقره، تیهو، کبوتر، فاخته و قمری نیز می‌باشد.

عبادی گفت: هر ساله با شروع فصل پاییز از سوی ادارات حفاظت محیط زیست استان مرکزی پروانه شکار انواع پرندگان عادی (مجاز و غیرحمایت شده) برای شکارچیان دارای مجوز صادر می‌شود.

وی با اشاره به صدور 60 پروانه شکار انواع پرندگان غیرحمایت شده طی این مدت دردلیجان افزود: این پروانه‌ها به صورت محدود برای روزهای چهارشنبه و جمعه هرهفته و تعداد حداکثر چهار قطعه پرنده در روز صادر می‌شود و از زمان صدور تا نیمه اسفندماه سال جاری اعتبار دارند.

عبادی گفت: شکارچیان دارای پروانه شکار می‌توانند پرندگانی از قبیل کبک، کبوتر، تیهو، مرغابی، قمری و فاخته شکار کنند و نحوه عملکرد آنان توسط ماموران گارد اداره حفاظت محیط زیست دلیجان مورد کنترل و نظارت قرار می‌گیرد.

کد خبر 240907
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز