مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بقایای جرمی که تا پیش از این دنباله‌دار قرن نامیده می‌شد، پس از عبور از نزدیکی خورشید از میان میدان دید تلسکوپ SOHO عبور کرده و به تدریج ناپدید شد.

براساس گزارش MSNBC، فیزیک اخترشناسان لابراتوار تحقیقاتی نیروی دریایی براین باورند که آیسون، پس از عبور از نزدیکی خورشید به کلی از بین رفته و احتمال دارد تنها بخش کوچکی از هسته آن باقی مانده باشد که به احتمال زیاد آن نیز تا به حال متلاشی شده‌است.

البته اعلام مرگ این دنباله‌دار چند روز پیش و زمانی اعلام شده که ماهواره دینامیک خورشیدی نتوانست این دنباله‌دار را در فاصله 1.2 میلیون کیلومتری‌ خورشید ببیند. پس از آن بود که دنباله‌دار آیسون یک دنباله‌دار مرده معرفی شد اما کمی بعد SOHO توده‌ای‌ درخشان را در مدار پیش‌بینی شده دنباله‌دار مشاهده کرد، توده‌ای که ماهواره‌های استریوی ناسا نیز آن را رصد کردند.

دنباله‌دار آیسون

این تصاویر امید مشاهده دوباره دنباله‌دار را در دل میلیون‌ها نفر زنده کردند، اما روند رو به خاموشی این توده درخشان در اواخر روز جمعه نشان داد این توده فراتر از توده‌ای غبار کیهانی در برابر بادهای خورشیدی نیست و به زودی از بین خواهد رفت،‌همانطور که درخشش آن طی روزهای اخیر کاهش قابل توجهی یافت.

به گفته اخترشناسان ممکن است عکاس‌های حرفه‌ای بتوانند زمانی که از توده غبار به جامانده از دنباله‌دار قرن از پرتوهای خورشیدی فاصله گرفت، از آن تصویربرداری کنند، اما دیگران هرگز قادر نخواهند بود دوباره دنباله‌دار آیسون را ببینند.

کد خبر 240755
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز