گروه شهری: پس از گذشت تقریبا ۸۰۰روز، بزرگراه طبقاتی صدر شنبه ۹ آذر با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران و اعضای شورای شهر و مسئولان کشوری و لشکری به بهره‌برداری می‌رسد.

کار ساخت بزرگراه از شهریورماه سال90 آغاز شد و در مدت بیش از 800روز فعالیت عمرانی سخت و پیچیده بیش از 11کیلومتر بزرگراه طبقاتی ساخته شده است. طول کلی بزرگراه طبقاتی صدر حدود 6کیلومتر است که با رمپ و لوپ‌های آن به 11کیلومتر می‌رسد.

بهره‌برداری از بزرگراه طبقاتی صدر وضعیت ترافیک 7بزرگراه دیگر پایتخت را تسهیل می‌کند. بزرگراه‌های نیایش، همت، زین‌الدین، حکیم، مدرس، یادگار امام و چمران با بهره‌برداری از این بزرگراه شاهد ترافیک سبک‌تری خواهند شد.ساخت بزرگراه طبقاتی صدر با شعار «ما می‌توانیم» شروع شد و هم‌اکنون با پایان ساخت این پروژه عظیم شهری، کشور ما نیز در زمره صاحبان فناوری ساخت بزرگراه‌های اینچنینی آن هم با استفاده از جرثقیل‌های دروازه‌ای غول‌پیکر قرار گرفته است.از شهریور‌ماه سال 1390تا به امروز، فعالیت‌های زیادی صورت گرفت تا پروژه احداث نخستین پل بزرگراه طبقاتی تک‌پایه به ثمر بنشیند.

ساخت 6کیلومتر تونل مشترک تاسیسات شهری ظرف مدت زمان 6ماه، برچیدن 77دکل برق فشار قوی از بزرگراه صدر، حفاری و بتن‌ریزی شمع‌ها و شفت‌ها(ستون‌ها)، احداث سرشمع‌ها و ستون‌ها، ساخت کارخانه شماره 2سگمنت‌سازی‌ (قطعات پیش‌ساخته بتنی)، شکل‌گیری سرستون‌ها و عرشه پل اصلی و پل‌های رمپی، همه و همه با تکیه کامل بر توانمندی‌های داخلی و تخصص مدیران و مهندسان وطنی محقق شد تا در دوره سخت شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی، افتخاری دیگر نصیب کشورمان شود. پروژه پل بزرگراه طبقاتی صدر از خروجی تونل نیایش تا بعد از تقاطع بزرگراه امام علی با احتساب طول پل‌های رمپی 11282متر طول دارد. طول رمپ‌های خاکی نیز بالغ بر 10476متر است که در محاسبات طول پل طبقاتی منظور نشده است.

بزرگراه صدر موجود نیز با عملیات اصلاحات هندسی در گره‌های ترافیکی، ترمیم روکش آسفالت و خط‌کشی‌های جدید ترافیکی، رفع نواقص کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی و روشنایی مسیر در این معبر پرتردد، طی مدت زمان 8‌ماه گذشته صورت پذیرفت تا وضعیت عبور و مرور خودروها در روی زمین نسبت به گذشته بهتر شود. واقعیت آن است که بزرگراه صدر موجود تا پیش از شروع عملیات اجرایی ساخت بزرگراه طبقاتی، عملاً عملکرد بزرگراهی نداشت و شیب تند خیابان‌هایی که وارد بزرگراه می‌شدند، باعث شکل‌گیری نقاط حادثه‌خیز متعدد شده بود و این امر ایمنی تردد در بزرگراه را سلب می‌کرد.

روبان قرمز پل طبقاتی صدر در حالی امروز قطع خواهد شد که این بزرگراه در طول 40سال گذشته طی 4مرحله ساخته شد.برای نخستین‌بار این بزرگراه در اوایل دهه50 تا خیابان شریعتی احداث شد. مرحله دوم ساخت بزرگراه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال‌های آغازین دهه60 بود. در این مرحله بزرگراه صدر تا میدان پیروز ادامه یافت. طی سال‌های 67تا 74 این بزرگراه به طور کامل و تا میدان نوبنیاد و از آنجا نیز به سمت جاده‌آبعلی گسترش یافت و تکمیل شد. برای نخستین بار در سال87 طرح احداث بزرگراه صدر مورد توجه قرار گرفت و ساخت آن نیز 3سال بعد یعنی در سال90 آغاز شد و هم‌اکنون پس از پایان توسعه بزرگراه در مرحله چهارم طول کلی این بزرگراه (طبقه فوقانی و سطح زمین) به 28کیلومتر می‌رسد.

تکذیب اخذ عوارض در بزرگراه طبقاتی صدر

طی روزهای گذشته اخبار غیرموثق مبنی بر اخذ عوارض در بزرگراه طبقاتی صدر از شهروندان مطرح شده است.
این در حالی است که تا‌کنون هیچ خبری مبنی بر این اقدام در شهرداری تهران صورت نگرفته و هرگونه تصمیم‌گیری و اقدامی در این خصوص پس از انجام کارشناسی‌های لازم و تأیید شورای محترم اسلامی شهر تهران در قالب اطلاعیه رسمی یا از سوی مسئولان مربوطه اعلام خواهد شد.

انتشار اخبار غیرموثق درخصوص اخذ عوارض در بزرگراه طبقاتی شهید صدر از سوی چند منبع خبری مشخص طی روزهای اخیر به نقل از عناوین مجعولی چون یک منبع آگاه، درست نبوده و شهروندان هرگونه خبری در این‌باره را از سوی نهادهای مربوطه پیگیری کنند.

کد خبر 240546
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز