همشهری آنلاین: درحالی که حسن سیحانی نیا عضو هیات رئیسه مجلس خبر از سخنرانی تعدادی از نمایندگان از فراکسیونهای مختلف مجلس بعد از سخنرانی ظریف داده بود ولی هنگام شروع این سخنرانیها اسامی ناطقان تغییر کرد.

براساس اعلام محمد دهقانی، عضو دیگر هیات رییسه مجلس، علیرضا زاکانی، جواد هروی، فتح‌الله حسینی، محمدرضا تابش، روح‌الله حسینیان، کاظم جلالی، حداد عادل و علاءالدین بروجردی هرکدام به مدت 5 دقیقه نظرات و دیدگاه‌هایشان پیرامون روند مذاکرات و متن توافق‌ انجام شده بین ایران و 1+5 بیان کردند.

بخشهایی از سخنان نمایندگان در خصوص توافق اخیر ژنو را که ایسنا منتشر کرده بدین شرح است:

قدرتهای جهان از سر استیصال سرمیز مذاکره نشستند

علیرضا زاکانی نماینده تهران در مجلس ضمن تشکر از تیم مذاکره‌کننده کشورمان در مذاکرات هسته‌ای، اظهار کرد: آنچه برای ما مهم است این است که حقوق‌مان را به طور کامل و با حفظ استقلال و عزت ملی می‌خواهیم.

وی گفت: اگر قدرت‌های جهان بر سر میز مذاکره نشسته‌اند نه از سر قدرت است بلکه از سر استیصال آنها در برابر ما، موضع قدرت آنها محرومیت، نبود و نیستی ما است. اما امروز آمریکا به دلیل تزلزل داخلی خود، افول منطقه‌ای و جهانی‌اش که نمونه آن شکست در سوریه است و همچنین ناکارآمدی تحریم‌ها که وزیر خارجه این کشور هم به آن اذعان کرده است در مقابل ما کرنش می‌کند.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه آینده این کشور در گرو موضوع هسته‌ای است گفت: امروز به تیم خودمان اعتماد داریم اما نسبت به دشمن بدبین هستیم. دشمنی که امروز پای بیانیه خشک نشده‌اش هم نمی‌ایستد.

از رییس جمهور تشکر می‌کنم که کار دستگاه دیپلماسی را به اهلش سپرد

تابش نماینده مردم یزد و اردکان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: از رییس جمهور تشکر می‌کنم که به این توصیه قرآنی عمل نمود و هدایت کار در دستگاه دیپلماسی را به اهلش سپرد و آنها نیز با شایستگی توانستند تحولی شگرف در عرصه دیپلماسی به وجود آورند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جای قدردانی دارد از که دولتی که محور برنامه‌های خود را عقلانیت و تدبیر قرار داده دیپلماسی ما به جای شعار و تشنج‌آفرینی بر پایه عقلانیت و فنون و مهارت‌های دپیلماتیک به جای تهدید برای کشور فرصت آفرید؛ یعنی نگرانی، دلشوره، اضطراب و بی‌اعتمادی که منجر به پیدایش تهدیدهای برای کشور می‌شد جای خود را به امید داده است و این پیدایش امید و اعتماد به نفع همه است حتی مخالفین دولت.

وی تاکید کرد: من به همه اطمینان می‌دهم نگران هیچ چیز نباشند، اگر مخالفین افراطی حداقل به ادعاهای گذشته خود وفادار باشند و همزبانی و هم ندایی با صهیونیست‌ها را دلیلی بر نادرستی مواضع‌شان بدانند آن وقت به خوبی می‌توانند متوجه شوند که نگرانی‌ها آنها از این بابت بیهوده است و در فضای به وجود آمده از این آرامش آنها هم برنده می‌شوند زیرا در فضای امید و اعتماد بهتر می‌توانند مخالفت کنند.

نماینده مردم یزد و اردکان در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به کسب این دستاورد بزرگ در عرصه بین المللی که تجربه موفق استفاده از اهرم گفت‌وگو و مذاکره را متجلی ساخت می‌خواهم عرض کنم همانگونه که با دشمنان خارجی مذاکره کردیم و نتیجه‌بخش بود باب مذاکره با موثرین در انقلاب و دوستان داخلی کشور را با استفاده از فرصت پیش آمده تاریخی باز کنیم و به دلتنگی‌ها و کدورت‌ها خاتمه دهیم تا اختلاف درون کشور بین دوستداران انقلاب به همدلی و انسجام مبدل گردد و هم گام‌های بعدی با اذعان به این واقعیت که تحولات سیاست خارجی از تحولات سیاست داخلی کشور تاثیرپذیر است بهتر و محکم‌تر برداریم.

به ایران اجازه داده شود فناوری هسته ای خودرا صادر کند

نماینده مردم قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی هم ضمن تشکر از تیم مذاکره‌کننده که باعث رضایت‌مندی رهبری و خوشحالی مردم شدند گفت: انتظار ما از آقای ظریف این است که مواظب باشید چرا که دشمن در کمین است. آنها در این 35 سال جمهوری اسلامی را شناخته‌اند و آن را باور دارند و فهمیده‌اند ایران مقتدر کیست؛ می‌دانند ملت ایران شوخی‌بردار نیست و نمی‌توان به آن زور گفت.

فتح‌الله حسینی نماینده مردم قصر شیرین در مجلس با تاکید مجدد بر اینکه ایران به دنبال سلاح هسته‌یی نبوده و نیست، گفت: ما فعالیت‌هایمان را طبق قانون ادامه می‌دهیم و انتظارمان این است که آنها نیز صداقت داشته باشند.

حسینی در پایان پیشنهاد داد به ایران اجازه داده شود مثل برزیل و آرژانتین فناوری هسته‌یی خود را صادر کند.

 توافق‌های اخیر فرصتی برای خروج از تهدیدهاست

جواد هروی در نطق خود بعد از گزارش وزیر امور خارجه در مورد توافق‌های مذاکرات اخیر در ژنو گفت: اتفاق مبارکی که افتاده است احیای عزت ملت در مذاکرات آبان ماه است که بعد از سال‌ها کش و قوس به دست آمده است.

نماینده مردم قائنات با بیان این که باید با غیرت‌مندی دنیای استکبار را از زیادخواهی‌هایش برحذر داشت ادامه داد:‌ سیاست خارجی مبتنی بر کاهش تنش‌ها در عرصه جهانی و صدور علم و اقتصاد دانش بنیان، می‌تواند هدف ما باشد. ما از این فرزندان انقلاب تقدیر می‌کنیم و از جهانیان می خواهیم که حضور ما را در عرصه‌های مختلف بپذیرند.

وی در پایان گفت:‌ آنان که نمی‌توانند و نمی‌خواهند ایران غیرتمند و قدرت‌مند را ببینند به سختی و چالش خواهند افتاد.

 

 

کد خبر 240355
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز