همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید به هیات ایرانی قدرت مانور برای حل موضوع هسته ای را داد تا با این قدرت مانور مسائل تاکتیکی را اجرا کنند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس ضمن تقدیر از دکتر ظریف، دکتر عراقچی و اعضای تیم مذاکره کننده گفت: توضیحات آقای ظریف مبسوط بود و نشان داد که هیات مذاکره کننده ابعاد مختلف کار را در جریان مذاکرات در نظر گرفته است.

وی با اشاره به اینکه گفتگویی که امروز در مجلس انجام شد نیاز بود و لازم بود که از سوی مجلس این مسئله پیگیری شود افزود: سخنان آقای ظریف نشان داد که وی تسلط کافی به موضوع را دارد و توانست در سخنان خود پیچیدگی این مسئله را نشان دهد، ما آرزوی توفیق برای تیم مذاکره کننده داریم.

رئیس مجلس ادامه داد: بعضی دوستان به تاثیرگذاری این مذاکرات در روابط بین الملل و مسائل اقتصادی اشاراتی کردند که نشان از توجه آنها به این ابعاد است و جای تقدیر داد. در ارزیابی، دوستان باید به این مسئله توجه کرد که دغدغه نمایندگان در این فرصت کم و در سخنانی که مطرح نمودند نشان دادند که یک مسئله مهم مورد توجه همه نمایندگان است و آن این است که آقای ظریف و همه هیات مذاکره کننده ایرانی تلاش کنند که ساختار فناوری هسته ای جمهوری اسلامی ایران حفظ شده و چارچوب این مسئله چه در بعد تحقیق و توسعه و چه در بعد دانش هسته ای محدود نشود.

لاریجانی ادامه داد: این مسئله اگر مورد توجه قرار گیرد باید به هیات ایرانی قدرت مانور برای حل موضوع را داد، بعضی مسائل تاکتیکی که به آن اشاره می کنند نیازمند قدرت مانور است که باید به تیم مذاکره کننده این قدرت را بدهیم.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: مسئله غنی سازی که برخی عناصر غربی درباره آن حرف می زنند مسئله ای است که با توضیحات آقای ظریف مشخص شد این بحث هم در مقدمه و هم در چشم انداز توافقات مورد توجه قرار گرفته و این که آن ها تعبیر دیگری می کنند مشکل ما نیست.

به گزارش مهر، لاریجانی گفت: بنده یادم هست که مقامات آمریکایی شفاها و کتبا نظر مثبت خود را درباره این مسئله گفته بودند بنابراین این درغگویی آن هاست و بر تیم مذاکره کننده ما اشکالی وارد نیست.

وی با اشاره به این که ما نیاز به تایید آن ها در غنی سازی نداریم گفت: وقتی ان پی تی را پذیرفته ایم صاحب این حق هستیم اما غرب باید بداند وقتی پای میز مذاکره می نشیند باید به حرف هایش پایبند بوده و جوری حرف نزند که باعث بی اعتمادی شود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به این که گام بعدی بسیار مهم است، خاطر نشان کرد: چالش ها و حساسیت های بسیاری در گام بعدی وجود دارد و غرب باید در گام های بعدی طبق این معاهده تحریم ها را بردارد.

لاریجانی با اشاره به این که باید تیم مذاکره کننده را حمایت کنیم گفت: با یک نگاه ملی به موضوع توجه کرده و از اعضای هیات مذاکره کننده کشورمان حمایت می کنیم تا بتوانند با قدرت گام نهایی را بردارند.

لاریجانی در پایان با اشاره به اینکه امیدواریم با همکاری و دقت کافی گام های بعدی در مسیر مذاکرات برداشته شود گفت: مجلس از جهات مختلف از تیم مذاکره کننده پشتیبانی خواهد کرد و هر جا نکاتی مورد نظر باشد از سوی نمایندگان و کمیسیون امنیت ملی منتقل خواهد کرد؛ ان شاء الله در مراحل بعدی شاهد توفیقات بیشتر نظام باشیم.

کد خبر 240346
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز