همشهری آنلاین: چین روز سه شنبه درحالی اقدام به اعزام تنها ناو هواپیمابر این کشور به دریای چین جنوبی کرده است که اقدام اخیر پکن برای اعلام یک منطقه شناسایی دفاع هوایی دردریای چین شرقی واکنش شدید کشورهای منطقه را به دنبال داشته است.

چین ناوهواپیمابر به دریای چین جنوبی روانه کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از پکن، خبرگزاری شین هوا اعلام کرد هدف از عزیمت ناوهواپیمابر لیائونینگ، آزمایش تجهیزات و خدمه ی این ناو در مسافت های طولانی و در شرایط مختلف دریانوردی است.

این گزارش حاکی است ناو مذکور به همراه دو فروند ناوشکن و مجهز به موشک کروز از بندر کینگدائو در شمال چین عزیمت کرده است.

چین این ناو هواپیمابر57 هزارتنی را که کمی بیش از نصف اندازه ناوهای هواپیمابر مدل ˈنیمیتزˈ نیروی دریایی آمریکا است، یک دهه قبل از اوکراین خریداری کرده و پیش از راه اندازی و تکمیل آن در سال گذشته میلادی اقدام به مرمت آن کرده است.

چین گفته است که این ناوهواپیمابر درحال سفر آزمایشی است اما به احتمال بکارگیری آن درعملیات دریانوردی این کشور اشاره ای نکرده است.

اقدام هفته جاری چین در اعلام یک منطقه شناسایی دفاع هوایی برفراز دریای چین شرقی که دربرگیرنده جزایر مورد مناقشه با ژاپن نیز هست، با واکنش شدید ژاپن مواجه شده بطوری که نخست وزیر ژاپن روز گذشته این اقدام را ˈخطرناکˈ توصیف کرد. استرالیا نیز امروز درواکنش به این اقدام ،سفیر چین در این کشور را احضارکرد.

کد خبر 240253
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز