دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

حسام‌الدین سراج، خواننده‌ای است که اشاعه و گسترش موسیقی ایرانی، یکی از دغدغه‌های همیشگی‌اش بوده است.

حسام الدین سراج

صدای این خواننده، بیشتر همراه ترانه‌ها و تصنیف‌های مذهبی و عارفانه شنیده می‌شود. سراج درباره دغدغه‌های این روزهایش با مهر گفت‌وگو کرده است. بخشی از این گفت‌وگو را می‌خوانیم.

  • شما از معدود خوانندگانی هستید که آثاری برای مناسبت‌های مذهبی خاص دارید و همواره از این جریان استقبال کرده‌اید.

من این انتخاب را براساس اعتقاد و نیت قلبی خودم انجام دادم و این قضیه باعث افتخار من است که توانسته‌ام به سهم خود تأثیر کوچکی در فضای موسیقی مذهبی کشور داشته باشم. من همواره به اشعار بزرگانی چون عمان سامانی عشق ورزیده‌ام و همچنان دوست دارم غیراز اشعار این شاعر بزرگ از شعرهای قوی دیگری در زمینه‌های مذهبی استفاده کنم چرا که انتخاب درست شعر برای اجرای موسیقی‌های مناسبتی بسیار مهم است. من اعتقاد دارم موسیقی به هیچ عنوان از مذهب جدا نیست و می‌تواند در بسیاری از موارد به کمک مذهب هم بیاید.

  • در میان کارشناسان تعاریف متفاوتی از نسبت میان هنر با مذهب ارائه شده است. این نسبت در دیدگاه شما به‌عنوان یک کارشناس مسائل هنری چه جایگاهی دارد؟

از دیدگاه شرع و هر دینی هنر جایگاه بسیار زیبا و ویژه‌ای دارد. موسیقی نیز یک هنر عالی است که برکشنده زیبایی‌هاست که این زیبایی‌ها را برای انسان دوباره ترسیم می‌کند. عقل حکم می‌کند مذهب با هنر منافاتی نداشته باشد. مذهب یعنی یک روش بهتر برای سلوک انسان و هنر هم یعنی روشی که انسان برای تجلی زیبایی‌ها به‌کار می‌گیرد. موسیقی هم در این میان مشق زیبایی حق تعالی در قالب اصوات است. پس می‌بینید که همه اینها در طول هم هستند و در عرض نیستند و اصلا هم با هم منافاتی ندارند. اما متأسفانه گاهی سلیقه‌های شخصی و ویژه برخی از افراد سبب تنش‌هایی در جامعه می‌شود.

  • شما در جایی هم به دعوای مجازی میان موسیقی و مذهب اشاره کرده بودید که فکر می‌کنم بد نیست درباره آن هم صحبت کنید.

از نظر برخی از ویژگی‌های شرعی، مذهبی یا فقهی نظام ما، این اتفاق افتاده که به موسیقی هنوز به‌عنوان یک هنر اصیل، شفاف و قابل استفاده نگاه نشده است و همیشه سعی بر این بوده که موسیقی به‌عنوان یک هنر دست چندم و در درجه پایین‌تری نسبت به ادبیات و شعر قرار بگیرد. همین امر به‌خودی خود مشکلاتی را در دنیای موسیقی ایجاد کرده است. متأسفانه این دعوای مشکل‌ساز و مجازی میان هنر و مذهب همچنان وجود دارد و تبدیل به یک موضوع قدیمی شده که دیگر نتیجه‌ای هم ندارد. ما حتی به احکام علمای بزرگ چون حضرت امام(ره)، نظرات مقام معظم رهبری در کتاب اجوبه الاستفتائات، نظرات آیت‌الله خویی که نظراتشان در رابطه با موسیقی روشن است نیز عمل نکردیم. همین موضوع در آینده‌ای بسیار نزدیک برای ما مشکل‌ساز می‌شود زیرا دیگر جوانان ما به سراغ سازهای ایرانی نمی‌روند. و به‌دلیل اینکه دائما در ماهواره سازهای الکترونیک را می‌بینند به همان سمت هدایت می‌شوند.

کد خبر 240014

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز