یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

فتانه انفرادی : ۲۵میلیون نفر در ایران دارای اضافه وزن و چاقی هستند.

این آماری است که  در نشست خبری چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی در تهران، مطرح شد.این آمار ناگفته‌های بسیار با خود دارد؛ اول آنکه برنامه‌های نظام سلامت کشور برای پیشگیری از چاقی و اضافه وزن ظاهرا موفق نبوده است و دوم آنکه ایرانی‌ها به دلایل مختلف برای سلامت‌شان اهمیت زیادی قائل نیستند و این همه در حالی است که به دفعات کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت از آثار زیانبار و خطرناک چاقی و اضافه‌وزن سخن گفته و هشدار داده‌اند که چاقی می‌تواند منشا بسیاری از بیماری‌ها باشد.

براین اساس وقتی رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم ایران اعلام می‌کند که یک‌سوم جمعیت کشور معادل 25میلیون نفر دارای اضافه‌وزن و یا چاقی هستند که از این تعداد 43درصد را مردان و 57درصد را زنان تشکیل می‌دهند باید به فکر چاره‌جویی و اقدام مناسب برای عملی‌ترین، راه پیشگیری از چاقی بود؛ راهی که به‌رغم بودجه ناچیزی که همواره به بخش سلامت کشور اختصاص داده می‌شود، بتوان آن را عملیاتی کرد.

دکتر فریدون عزیزی در این کنگره بابیان اینکه 8میلیون نفر از 25میلیون نفر مبتلا به چاقی و 17میلیون نفر مبتلا به اضافه وزن هستند، گفت: آمار مبتلایان به چاقی یا اضافه وزن در شهرهای مختلف کشور با یکدیگر متفاوت است به‌گونه‌ای که در تهران این آمار در جمعیت مردان به 60درصد و در جمعیت زنان به 70درصد می‌رسد.ظاهرا چاقی در ایران کودکان را نیز هدف قرار داده است چون به‌گفته رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم ایران، میزان ابتلای کودکان به چاقی بین 3 تا 23درصد در استان‌های مختلف گزارش شده است که این خود به تنهایی نشان از سبک تغذیه غلط خانواده‌های ایرانی دارد.

عزیزی با بیان اینکه میزان مرگ‌ومیر در افراد دارای چاقی و یا چاقی مفرط 2.5 تا 3درصد نسبت به سایر افراد جامعه بیشتر است، افزود: میزان مرگ‌ومیر ناشی از چاقی را نمی‌توان به درستی تخمین زد زیرا بیشتر عوارض ناشی از چاقی مانند بیماری‌های قلبی - عروقی و دیابت منجر به مرگ افراد می‌شود.

دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه هم به همشهری گفت: در بحث مربوط به چاقی، همواره 2موضوع کم‌تحرکی و نوع رژیم غذایی مطرح می‌شود البته به اعتقاد من، رژیم غذایی مطلوب و برنامه‌ریزی شده، حرف اول را می‌زند. با توجه به سبک زندگی امروزی، نوع تغذیه مردم نیز متفاوت شده است به‌طوری که در غذاها و میان‌وعده‌های امروزی، میزان کالری بسیار بالاست.
او گفت: برای پیشگیری از چاقی مردم باید از مصرف میان وعده‌هایی که چربی فشرده دارند خودداری کرده و میان وعده‌های کم کالری مثل انواع میوه‌ها و سبزیجات را مصرف کنند. مصرف کاهو، گوجه‌فرنگی، کرفس، خیار و سایر میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

این متخصص تغذیه از تند خوردن غذا به‌عنوان یکی از عادات بد غذایی نام برد و گفت: تند خوردن غذا عادت بسیار بدی است که سبب اضافه وزن و چاقی می‌شود. افرادی که با عجله غذا می‌خورند معمولا مقدار بیشتری غذا می‌خورند. غذا باید با آرامش، نشسته و در فرصت مناسب میل شود.

کد خبر 239986
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز