همشهری آنلاین: بانکوک پایتخت تایلند روز یکشنبه شاهد تجمع ده‌ها هزار نفر از مردم این کشور در مخالفت با دولت ˈیینگلوک شیناواتراˈ براساس فراخوان رهبران جنبش دمکراتیک این کشور بود. گروه‌های کوچکی از طرفداران دولت نیز در برخی نقاط بانکوک تجمع کردند.

تایلند همچنان در تنش؛ ده ها هزار مخالف دولت در خیابان ها

به گزارش ایرنا، رهبران جنبش دمکراتیک تایلند برای تجمع امروز فراخوان یک میلیونی داده بودند تا خواهر تاکسین شیناواترا را که اکنون به عنوان نخست وزیر کابینه این کشور را تشکیل می‌دهد از پای بیندازند.

گزارش‌های منتشر شده در رسانه های تایلند نشان می دهد مردم در صدد راهپیمایی به سمت دفتر نخست وزیری و پارلمان این کشور بودند، اما پلیس مانع این کار شده است.

تظاهرکنندگان تایلندی به رهبری ˈسوتهپ تائوگسوبانˈ رهبر حزب دمکرات این کشور معتقدند دولت تایلند توسط تاکسین شیناواترا برادر نخست وزیر اداره می شود. کودتا سال 2006 میلادی در تایلند منجر به سرنگونی ˈتاکسین شیناواتراˈ برادر نخست وزیر کنونی تایلند از قدرت شد و وی تایلند را ترک کرد، اما احزاب مخالف معتقدند هنوز وی در دولت خواهرش نفوذ دارد.

اوایل آبان ماه لایحه عفو عمومی به پارلمان تایلند ارایه شد که در صورت تصویب به گفته مخالفان باعث عفو بسیاری از افراد از جمله آبهیست وجاجیوا و ˈتاکسین شیناواتراˈ می شد.

مردم تایلند بدنبال ارایه این لایحه اعتراضات خود را از نهم آبان ماه آغاز کردند و در ابتدا خواستار لغو لایحه عفو عمومی بودند. اعتراضات سه هفته ای در تایلند ضمن مجبور کردن دولت به از دستور خارج کردن لایحه عفو عمومی، همچنین باعث اصرار مخالفان بر برکناری دولت شده است.

کارشناسان منطقه معتقدند پس از دو سال آرامش در تایلند با ادامه این تجمعات و تظاهرات امکان دو باره درگیری های داخلی در این کشور بین ˈلباس قرمزˈهای طرفدار دولت و ˈلباس زردˈهای طرفدار حزب دمکرالت و مخالف دولت وجود دارد.

لباس قرمزها و زردها طی سال های گذشته نیز در تایلند با یکدیگر درگیر شده و براثر این درگیری ها ده ها نفر کشته و مجروح شدند و آخرین درگیری نیز اوایل سال گذشته خورشیدی در بانکوک رخ داد. 19 آبان ماه امسال نیز هزاران نفر از طرفدار دولت تایلند یا لباس قرمزها برای نخستین بار از زمان مناقشه بر سر لایحه عفو عمومی در خیابان های بانکوک پایتخت این کشور صف آرایی کردند، اما درگیری روی نداد.

حزب دمکرات تایلند روز شنبه گذشته برای سرنگونی دولت فرمانی صادر کرد و از آن زمان بحران تایلند شکل جدیدی به خود گرفت و این حزب از شهروندان این کشور خواست به اعتراضات خود تا سقوط دولت ˈیینگ لوک شیناواتراˈ ادامه دهند.

حزب دمکرات تایلند در فرمانی چهارگانه از مردم خواست تا مالیات های خود را پرداخت نکنند، اعتصابات سراسری را سامان دهند، محصولات امپراطوری اقتصادی تاکسین شیناواترا برادر نخست وزیر تایلند را تحریم و حامیان دولت را محکوم کنند.

کد خبر 239977
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز