همشهری آنلاین: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) برای نجات دریاچه ارومیه و کاهش پدیده ریزگردها با متخصصان ایرانی همکاری می‌کند.

به گزارش ایرنا، "معصومه ابتکار" روز شنبه با تشریح دستاوردهای نوزدهمین کنوانسیون بین‌المللی آب و هوا در ورشو گفت: در حاشیه این اجلاس نشستی با وزیر محیط زیست ژاپن برگزار و مقرر شد در یک تا دو هفته آینده تفاهم‌نامه‌ای برای حفاظت از تالاب انزلی با جایکا امضا شود. همچنین از نمایندگان جایکا خواسته شد تا برای نجات دریاچه ارومیه و کاهش گرد و غبار در کشور با متخصصان ایرانی همکاری کنند که وزیر محیط زیست ژاپن نیز این پیشنهادها را پذیرفت و بر این همکاری تاکید کرد.

معاون رییس جمهوری یادآور شد: همچنین در حاشیه این اجلاس در دیدار با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد از وی درخواست شد تا کشورهای منطقه را به منظور راه‌اندازی مرکز منطقه‌ای مقابله با گرد و غبار ترغیب کند.

اجلاس کنوانسیون آب و هوا هم از لحاظ زیست‌محیطی و هم از نظر اقتصادی و سیاسی مهم است و نمایندگان 70 کشور دنیا در این اجلاس حضور داشتند و تصمیمات مهمی در زمینه‌های مختلف در این اجلاس مصوب شد.

دراین اجلاس در مورد پروتکل کیوتو و انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان بحث و بررسی شد. متاسفانه برخی کشورها مانند امریکا از ابتدا هم این سند را امضا نکردند در حالی که این کشور یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای در جهان است و کشور استرالیا هم در میانه راه به تعهدات خود عمل نکرد.

وی اظهارداشت: انتشار گازهای گلخانه‌ای از سوی کشورهای توسعه یافته برای دیگر کشورها بسیار نگران‌کننده است، برخی از متخصصان حاضر در اجلاس اعلام کردند که توفان اخیر فیلیپین که موجب مرگ تعداد زیادی از مردم شد، به علت تغییرات آب و هوایی بوده است که دلیل اصلی آن انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

معاون رییس جمهوری افزود: در این اجلاس هیات ایرانی متشکل از معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، نمایندگانی از وزارتخانه‌های نفت، نیرو، صنعت، خارجه، سازمان انرژی اتمی و معاون حقوقی رییس جمهوری شرکت کردند.

همچنین در حاشیه این اجلاس با وزیر محیط زیست لهستان دیدار کردم و بر این اساس تفاهم‌نامه دو جانبه‌ای به منظور گسترش همکاری‌های زیست محیطی دو کشور امضا شد.

به گفته رییس سازمان محیط زیست بحث و بررسی در مورد پدیده ریزگردها، راه‌اندازی صندوق منطقه‌ای گرد و غبار و تهیه گزارش از وضعیت محیط زیست در ایران و ارایه آن به سازمان ملل از دیگر موضوعاتی بود که در این اجلاس مطرح شد.

ابتکار در مورد موضوعات مطرح شده در دیدار با بان کی مون گفت: دراین دیدار در مورد مسایل مهم و شرایط کنونی کشور ایران بحث و گفت‌وگو شد و بان کی مون از انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری ایران ابراز خرسندی کرد.

بان کی مون پیشنهاد داد تا برای حل و فصل مشکلات تغییرات آب و هوایی یک اجلاس بین‌المللی در نیویورک برگزار شود و رییس جمهوری ایران نیز در این اجلاس حضور یابد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از برگزاری سه نشست جداگانه با نمایندگان کشورهای عراق، سوریه و لهستان با موضوع آلودگی هوا و گرد و غبار در حاشیه این اجلاس خبر داد و گفت: دولت لهستان در 10 سال گذشته در عرصه‌های اقتصادی از رشد بالایی برخوردار بوده و با این حال توانسته است30 درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهد زیرا از سوخت‌های مناسب در این کشور استفاده شده است.

به گفته وی بنابر این می‌توان با بهینه‌سازی سوخت، اقتصادی پویا همراه با رشد و توسعه داشت در ضمن با به کارگیری سوخت‌های مناسب و انرژی‌های پاک، هوای پاک داشته باشیم. این امور نیاز به برنام‌ ریزی و عزم ملی دارد.

کنوانسیون تغییرات آب و هوا از 20 آبان ماه امسال به مدت 12 روز در دو سطح کارشناسی و عالی در ورشو پایتخت لهستان برگزار شد. 

کد خبر 239917
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز