همشهری آنلاین: تیم برنرز‌لی، خالق وب، در سخنانی جدید هشدار داده‌است که طبیعت دموکرات شبکه به واسطه افزایش میزان سانسور و جاسوسی‌های آنلاین در معرض خطر قرار گرفته‌است.

تیم برنرز‌لی

براساس گزارش BBC، برنرز‌لی این سخنان را همزمان با انتشار گزارش سالانه بنیاد شبکه تارگستر جهانی که در آن به بررسی وضعیت سانسور وب در سرتاسر جهان پرداخته شده،‌بیان کرده‌است.

بر اساس این گزارش 94 درصد از کشورهای مورد بررسی دخالت‌ها و سانسور‌های دولتی را به درستی و به اندازه کافی تحت نظر ندارند. همچنین 30 درصد از این کشورها با مشکل سانسور محتوای سیاسی مواجهند. این گزارش هشدار داده که چارچوب قانونی کنونی تجسس‌ها و مداخله دولت‌ها نیازمند بازبینی فوری است.

به گفته برنرز‌لی، یکی از امید‌وارکننده‌ترین نکات در گزارش اخیر این است، افزایش محبوبیت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در میان مردم و افزایش استفاده از این شبکه‌ها برای سازماندهی، اقدام و تلاش برای رو کردن دست دولت‌های خطاکار در مناطق مختلف جهان است.اما برخی از دولت‌ها به واسطه این رویکرد احساس خطر می‌کنند و به همین دلیل شدت عمل خود را در تجسس و سانسور وب افزایش داده و این عملکرد آینده دموکراسی را به خطر می‌اندازد.

به گفته وی پشتیبانی و محافظت از حقوق بنیادین آزادی عقیده و حریم خصوصی نیازمند اقدامی جدی و فوری است. تیم برنرز‌لی پس از افشاگری‌های اخیر درباره برنامه تجسسی دولت آمریکا از کاربران اینترنتی، یکی از منتقدان آتشین دولت بوده‌است. وی تلاش آژانس‌های جاسوسی برای رمزگشایی و نفوز به اطلاعات کاربران را مخوف و احمقانه توصیف کرده‌است.

وی پیشتر اعلام کرده بود که تلاش‌ها برای نظارت و توازن آژانس خارجی GCHQ و همتای آمریکایی‌اش،‌NSA ناموفق بوده‌است. به گفته متخصص جرم‌شناسی دیجیتال،‌پیتر سامر، GCHQ یک آژانس جاسوسی است که باید کارایی مثبت داشته باشد. اما هیچ‌کس نمی‌داند این آژانس از چه تکنیک‌هایی برای کار خود استفاده می‌کند.

گزارش ارائه شده توسط بنیاد شبکه تارگستر جهانی کشورها را براساس اثر سیاسی و اجتماعی‌شان برروی وب رتبه‌بندی کرده‌است.  رتبه اول در این گزارش به سوئد اختصاص یافته و در پی آن کشورهای نروژ، بریتانیا، آمریکا و نیوزیلند قرار گرفته‌اند. بر اساس این گزارش، در 80 درصد از این کشورها شبکه‌های اجتماعی نقشی مهم در گرد‌آوری مردم در رویداد‌های مهم اجتماعی و سیاسی را به عهده دارد.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد میان ثروت کشورها و عملکرد آنها در اثرگذاری برروی وب لزوما ارتباط مستقیمی وجود ندارد، برای مثال عملکرد عربستان از 10 کشور آفریقایی بسیار ضعیف‌تر بوده‌است. اما از سوی دیگر، در کشورهای فقیر شکاف دیجیتالی روز به روز بزرگتر می‌شود.

به گفته آن چلما، مدیر اجرای بنیاد شبکه تارگستر جهانی، 10 سال پس از متعهد شدن رهبران جهان برای بهره‌برداری از تکنولوژی برای بنا کردن جامعه‌ اطلاعاتی جامع، و.پدر و مادرها در 48 درصد از این کشورها توانایی استفاده از اینترنت را برای بررسی عملکرد فرزندانشان در مدرسه ندارند، زنان در 60 درصد از این کشورها قدرت استفاده از اینترنت را برای دسترسی به اطلاعات بهداشتی ندارند و بیش از نیمی از مردم کشورهای درحال توسعه به کل نمی‌توانند از اینترنت استفاده کنند.

کد خبر 239781
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز