یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۹
۰ نفر

محسن امین: شرکت‌های تجاری با استفاده از اس‌ام‌اس برای تبلیغات حریم خصوصی ما را نشانه گرفته‌اند.

یکی از بانک‌ها تصمیم گرفته جوایز قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه‌اش را به اطلاع شما برساند و پیامش را فرستاده روی موبایل شما که بشتابید، جایزه‌ها را بردند!

برنامه‌ای تلویزیونی، نظرسنجی گذاشته و شما در اولین فرصت با استفاده از اس‌ام‌اس در آن شرکت می‌کنید.مگر چندتا آدم می‌شود استخدام کرد که با گزینه Send to all تلفن همراه، برای عالم و آدم پیام کوتاه بفرستد و همه را خبر کنند؟ یا کدام آدم پایه شده که میلیون‌ها اس‌ام‌اس ارسالی به یک برنامه را بخواند و نتایج را ثبت کند؟

خیلی‌وقت است که برای اس‌ام‌اس‌های 15تومانی تلفن همراه، بازار پررونق چندمیلیونی درست شده. تا دلتان بخواهد آدم‌ها و شرکت‌هایی هستند که با یک تماس تلفنی کوچولو، در عرض چند ساعت، آخرین نکته‌ای را که به ذهنتان رسیده یا آخرین کالایی را که می‌خواهید بفروشید، به ملت اعلان کنند. فقط کمی خرج دارد!

وقتی در سال1991 میلادی، اولین اس‌ام‌اس جهان متولد و ارسال شد، قرار نبود کسی از این قابلیت تلفن‌های همراه برای تجارت استفاده کند. اما همان آدم‌هایی که صندوق‌های پست الکترونیکی اینترنت را پر از هرزنامه و تبلیغ می‌کردند، خیلی زود به قابلیت‌های منحصربه‌فرد اس‌ام‌اس پی بردند. وقتی هم که این تکنولوژی اواخر سال81، روی گوشی تلفن ایرانی‌ها پیدا شد، ملت شروع کـــردند به «مسیج‌پرانی» یا گاهی «مسایجه به مثل»؛ طوری که در همان سال اول حدود 8میلیارد پیام کوتاه بین ایرانی‌ها رد و بدل شد.

با این حساب خیلی‌ها به فکر استفاده ابزاری از علاقه مردم به دریافت اس‌ام‌اس افتادند تا جایی که بخش دولتی هم، اوایل سال 83 اعلام کرد در ازای دریافت هــــزینه ای مشخـــص، پیام کــــوتاه سفـــارش‌دهنـــده‌ها را روی مـــوبایل مشترکانش می‌فرستد.

پیام‌هایی که از این شرکت ارسال می‌شد، با شماره 985005+ قابل شناسایی بود. اما کم‌کم پیام‌هایی به دست مردم رسید که انتهایشان نام شرکت، بانک یا مؤسسه خاصی نبود یا حتی از روی شماره ارسال‌کننده نمی‌شد فهمید کی، برای چی و چرا آنها را فرستاده.

شرکت‌های خصوصی، به‌ویژه فعالان اینترنتی، وارد بازار اس‌ام‌اس‌های 15 تومانی شده بودند و با نرخی حتی کمتر از ارتباطات سیار، خدمات Send to all می‌دادند.

کوتاه، سریع، انبوه برای اینکه یک پیام کوتاه با هر محتوایی اعم از تبلیغاتی، جوک یا حتی شایعه را به تمامی هموطنان عزیز برسانی کافی است سری به نیازمندی‌های روزنامه‌ها و آگهی‌های اینترنتی بزنی.

در این بازار، تنوع زیاد است؛ یعنی می‌توانی فقط سفارش ارسال تعداد مشخصی اس‌ام‌اس بدهی یا اگر فکر می‌کنی که هر روز کارت به این وادی می‌افتد، یک خط اس‌ام‌اس یکساله برای خودت اجاره کنی. خود شرکت ارتباطات سیار هم هست اما یکی از ارزان‌ترین راه‌ها، اینترنت است.

برای استفاده از این امکان، لازم است یک وب‌سایت داشته باشی تا شرکت‌های این‌کاره امکان ارسال و دریافت انبوه پیام کوتاه را روی آن ایجاد کنند.

اصولا خدمات مختلف Send to all، بعد از چند واسطه ارائه می‌شود ولی اگر خوب بگردید، شرکت‌های دسته‌اولی را که مستقیما از شرکت ارتباطات سیار سرویس می‌گیرند، پیدا می‌کنید.

اسدی – کارمند یکی از شرکت‌هایی که در روزنامه آگهی ارسال اس‌ام‌اس انبوه داده‌اند – قیمت ارسال 20 هزار پیام را هر عدد، 9 تومان اعلام می‌کند. برای این قیمت، پیام شما نباید از 160 کاراکتر انگلیسی یا 70 کاراکتر فارسی، یعنی یک صفحه بیشتر باشد. پیام هم نیم‌ساعته Send to all می‌شود.

برای اطمینان‌یافتن شما از اینکه سرکارتان نگذاشته‌اند، گزارش شماره‌هایی را که هدف اس‌ام‌اس‌های شما بوده، از طریق ای‌میل یا روی لوح فشرده می‌دهند خدمتتان. اما برای ارسال همان تعداد اس‌ام‌اس، شرکت دیگری قیمت هر عدد، 17 تومان می‌دهد و حاضر است با پیک قرارداد بفرستد، با تلفن پیام را بگیرد و با دادن شماره حساب، هزینه را دریافت کند.

این‌طوری فاصله زمانی تصمیم برای میهمان‌کردن هموطنان یا حتی تمام دنیا به صرف یک اس‌ام‌اس جانانه تا دریافت آن، ممکن است کمتر از یک ساعت طول بکشد. این یعنی داشتن دست به نقدترین و حتی ارزان‌ترین ابزار تبلیغاتی، شایعه‌پراکنی و خبرسازی!

خیالتان هم بابت محتوا راحت باشد، فعلا کسی به محتوای پیام گیر نمی‌دهد. «موضوع پیام مهم نیست. اما اگر مشکل داشته باشد و ادامه‌دار هم باشد، ممکن است مخابرات متوجه شود. آنها گاهی اس‌ام‌اس‌ها را به صورت اتفاقی چک می‌کنند و ماجرا لو می‌رود.» این، توضیحات یکی از فروشنده‌های خدمات Send to all است.

او می‌گوید که اگر مچ فرستنده پیام‌های غیراخلاقی، جـــوک‌های بد و سیاسی و... گـــرفته شود - بسته به مورد - ممکن است به شرکت آنها اخطار بدهند یا حتی مسیر ارتباطی‌شان را مسدود کنند؛ کاری که اگر از طریق خط اجاره‌ای یا وب‌سایت مشتری‌ها اتفاق افتاده باشد، پای آنها را هم به میان می‌آورد.

وب‌سایت‌های کندوی عسل
اینترنت، خیلی زود پا توی کفش اس‌ام‌اس کرد و به تدریج در اکثر سایت‌ها و وب‌لاگ‌ها، آرشیو انواع پیام کوتاه‌های عارفانه، عاشقانه، خبری و  ... جای خودش را باز کرد. بعضی از این سایت‌ها امکان درخواست برای دریافت نوع خاصی اس‌ام‌اس - مثلا عاشقانه یا جوک - را  هم فراهم کرده‌اند.

اما اکثر شرکت‌های اینترنتی، غیر از این کارهای عامه‌پسند، فضای تجاری را هم بی‌خیال نشده‌اند و غیر از خدمات متفرقه ارسال اس‌ام‌اس کارهای عمده‌تری هم می‌کنند؛ فروش کارت اس‌‌ام‌اس، اجاره‌دادن خط ویژه برای ارسال اس‌ام‌اس‌های انبوه و از همه مهم‌تر تبدیل‌کردن وب‌سایت‌ها به فضایی برای ارسال و دریافت اس‌ام‌اس، یکی از تجارت‌های اصلی آنهاست.

با این کار به تدریج وب‌سایت‌هایی مثل کندوی عسل درست شده‌اند که پتانسیل مزه‌پرانی یا نیش‌زدن به این و آن را با اتکا به قدرت ارسال اس‌ام‌اس‌های فراوان، دارند.

این شرکت‌ها با دادن یک لینک ارتباطی یا به قول خودشان «پنل» به سایت‌ها، امکان اتصال شما به وب‌سایت خودشان - و از این طریق، به شبکه تلفن همراه - را فراهم می‌کنند. بعد از این هر وقت قصد ارسال اس‌ام‌اس کردید، کافی است شماره‌هایی که می‌خواهید پیام شما را دریافت کنند به وسیله فایل نرم‌افزار Word یا Excel، به نرم‌افزار ویژه‌ای که برایتان نصب کرده‌اند بدهید.

البته می‌توانید مخاطبان را کاملا اتفاقی انتخاب کنید؛ مثلا همه آدم‌هایی را که 5 رقم اول شماره تلفن همراهشان 09122 است. یا برای اینکه فقط در یک شهر مشخص، اس‌ام‌اس‌های شما دریافت شود، به‌طور مثال این فرمول را به نرم‌افزار بدهید: «xxxx0916666».

مدیر یکی از شرکت‌های فعال، درباره این اس‌ام‌اس‌های اینترنتی درمورد بازار کارشان توضیح می‌دهد: «سود اصلی ما از طراحی وب‌سایت و ارائه خدمات بعدی به دست می‌آید چون منفعت Send to allهای متفرقه حداکثر هر عدد، یک تومان است.

البته ظاهرا برای هر شرکتی هم داشتن پنل مستقل ارسال اس‌ام‌اس در وب‌سایت، به صرفه نیست؛ «داشتن یک پنل مستقل ارسال اس‌ام‌اس، هزینه اولیه‌ای حدود 3 میلیون تومان و آبونمان سالانه نزدیک به 500 هزار تومان می‌خواهد. با این حساب، این وب‌سایت‌ها باید در سال 4 میلیون اس‌ام‌اس را ارسال یا دریافت کنند که ضرر نکنند». البته راه معقول‌تر، گرفتن خط‌های ارزان‌تر اجاره‌ای اس‌ام‌اس است.

هنوز شرایط ارائه خدمات ویژه واقعی اس‌ام‌اس در ایران مهیا نشده و به ناچار این شرکت‌ها، دروازه‌های Send to all را روی تبلیغات باز کرده‌اند تا خرجشان دربیاید. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای امتیاز خدمات ویژه، گرفتن درخواست مشتری‌ها برای دریافت اس‌ام‌اس‌های خاص مثلا آخرین خبرها، اوقات شرعی، یادآوری مناسبت‌ها و... است که هزینه‌اش را به شرکت پرداخت می‌کنند؛ کاری که کم و بیش بعضی موسسه‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی به صورت غیررسمی شروع کرده‌اند. اما لااقل تا اطلاع ثانوی، پول تبلیغات چرب‌تر است، هرچند که...

ما اینجا چه کار می‌کنیم؟
پیام کوتاه، قابلیت پرطرفدار تلفن های همراه است که در امور عام‌المنفعه و خدمات عمومی به کار می‌آید؛ مثلا دریافت آخرین خبرها، وضعیت آب و هوا، نظرسنجی، اعلام محل پارک خودرو به سازمان ترافیک و خبرکردن اورژانس و ... اما  اینکه چرا شرکت‌های اصلی دارای امتیاز خدمات ویژه و حتی خود بخش دولتی، وادی تجارت و تبلیغات را انتخاب کرده‌اند، یک دلیل ساده دارد. احمدیان – مدیرعامل یکی از همین شرکت‌ها - ناراضی از شرایط موجود می‌گوید: «سود اصلی در سیستم شارژ معکوس است.

اما فعلا ناچاریم روی درآمد اس‌ام‌اس‌های تبلیغاتی حساب کنیم؛ کاری که در تمام دنیا بدون رضایت و خواسته دریافت‌کننده اس‌ام‌اس ممنوع و غیرقانونی است».

دانه‌ای حساب می‌کنی یا فله‌ای؟
قیمت ارسال هر عدد اس‌ام‌اس بسته به اینکه چه روشی را برای ارسال انتخاب کرده باشید و چه تعدادی درخواست داده باشید، فرق می‌کند. ارزان‌ترین تعرفه هم زمانی است که از پنل مستقل اینترنتی استفاده می‌کنید و بالای 5 میلیون پیام می‌خواهید بفرستید.

3- اجاره یکساله خط شخصی اس‌ام‌اس
  نرخ اجاره خط 8 رقمی بین 000/000/3 تا 000/000/20 ریال  باتوجه به روان‌بودن شماره آن
  نرخ اجاره خط 7 رقمی بین 000/000/30 تا 000/000/80 ریال  باتوجه به روان‌بودن شماره آن
  نرخ اجاره خط 6 رقمی حداقل از 000/000/80 ریال به بالا  باتوجه به روان‌بودن شماره آن
  البته قابلیت این خطوط در کلاس‌های مختلف فرق می‌کند  و البته قیمتشان.

سمت دیگر بازار
غیر از اس‌ام‌اس‌هایی که شب و روز بر سر و کولمان می‌بارند، ‌اس‌ام‌اس‌هایی هم هستند که کارمان را راه می‌اندازند؛ همان اس‌ام‌اس‌هایی که می‌توانیم با فرستادنشان کلی در وقت صرفه‌جویی کنیم و کارهایمان را جلو بیندازیم؛ مثل پرداخت قبض یا اطلاع از موجودی حساب،‌پرداخت جریمه یا اعلام شکایت.

باز هم غیر از اینها، شماره‌هایی وجود دارند که می‌توان با اس‌ام‌اس کردن کلمه‌ای به آنها، استخاره گرفت یا از مفهوم یا جایگاه آن در نهج‌البلاغه و قرآن باخبر شد. به هر حال این قصه سر دراز دارد که مفصّل آن را در شماره آینده و صفحات سبک زندگی می‌توانید بخوانید.

اس ام‌اس دایورت می‌کنیم!
پول و تکنولوژی، همه کاری می‌کنند. خدمات ویژه‌ای برای اس‌ام‌اس در بازار ارائه می‌شود که واقعا ویژه است.
امکان ارسال اس‌ام‌اس از طریق Web Services با استفاده از API 350 /000 (ریال)

با استفاده از این سرویس می‌توانید به راحتی از طریق وب‌سایت خودتان به هر تعداد که تمایل دارید و به هر شماره موبایلی اس‌ام‌اس ارسال کنید. 

پیاده‌سازی سیستم نظرسنجی با امکان گزارش‌گیری آماری و نموداری 000 /600 (ریال)

امکان اجرای نظرسنجی با استفاده از تلفن همراه مثل همان چیزی که در رسانه‌های عمومی مانند تلویزیون می‌بینید، به‌راحتی و با استفاده از این سرویس قابل انجام است. امکان تعریف چند نظرسنجی و استخراج اطلاعات آماری و نمودارهای آن به راحتی وجود دارد. 

فعال‌سازی سیستم انتقال پیام دایورت 000 /500 (ریال)

با این سرویس امکان دایورت یک شماره به شماره تلفن همراه دیگر وجود دارد. به عنوان مثال اگر دوست دارید اس‌ام‌اس‌های دیگران به دست شما برسد ولی دوست ندارید که دیگران شماره تلفن همراه شما را بدانند، با استفاده از این سیستم می‌توانید شماره اختصاصی برای اس‌ام‌اس بگیرید. یعنی اس‌ام‌اس‌های بقیه به این شماره اختصاصی فرستاده می‌شود و سپس این اس‌ام‌اس‌ها به شماره واقعی تلفن همراهتان فرستاده می‌شود.

کد خبر 23972

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز