همشهری آنلاین: یک دیپلمات غربی از پذیرش حق غنی سازی ایران از سوی ۱+۵ خبر داد. به گزارش ایرنا، این دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار ایرنا گفت:

دیپلمات غربی: ۱+۵ حق غنی سازی ایران را پذیرفت

 جمهوری اسلامی ایران و 1+5 بحث خود درباره غنی سازی اورانیوم را با پذیرش حقوق ایران در سند نهایی به پایان رسانده‌اند.

به گفته وی، طرفین هم اکنون در حال مذاکره درباره راکتور آب سنگین اراک هستند.

ظریف: وارد مرحله نگارش چند مورد اختلاف شده ایم

دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با بیان اینکه مذاکرات وارد مرحله جدی شده است و امکان رسیدن به نتیجه وجود دارد، گفت: وارد مرحله نگارش چند مورد اختلاف شده ایم.

به گزارش خبرنگاران اعزامی ایرنا به ژنو، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران روز جمعه در جمع خبرنگاران افزود: مذاکرات دور روز است که وارد مراحل جدی شده و معلوم است که وقتی وارد مراحل جدی می شود، بالا و پایین زیادی دارد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما وارد مراحل نگارش برای چند مورد اختلافی که داشته ایم، شده ایم و تا حالا می توان گفت که جای امیدواری وجود دارد.

مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت: اینکه چه قدر می توان پیش رفت هنوز زود است و بستگی به این دارد که چه قدر هیات ها با آمادگی برای رسیدن به راه حل آمده باشند و اگر این روند باشد امکان اینکه به نتیجه برسیم وجود دارد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا بحث غنی سازی در مذاکرات پررنگ تر از گذشته شده است؟ تصریح کرد: تا زمانی که در همه مسائل به توافق نرسیده باشیم، در هیچ چیزی به توافق نرسیده ایم.

وی ادامه داد: خیلی از موضوعات در مسیر حل شدن قرار دارد و ما همیشه گفته ایم که غنی سازی در ایران قابل مذاکره نیست.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران افزود: ما غنی سازی در خاک ایران را ادامه خواهیم داد و این حق ماست که آن را اعمال خواهیم کرد و طرف مقابل باید به آن احترام بگذارد و لذا فکر نمی کنم هیچ راه حلی بدون غنی سازی بتواند خارج از هر گونه راه حلی باشد.

ظریف در پاسخ به این سوال که پیشتر نیز اعلام کرده بودید که دو طرف بر سر سه تا چهار مورد اختلاف نظر دارند و آیا این اختلافات کماکان به قوت خود باقی بوده یا کاهش یافته است؟، اظهار داشت: شاید در حال حاضر این سه تا چهار مورد به قوت خود باقی مانده باشد ولی در یکی دو مورد پر رنگ تر شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 بر سر 3 تا 4 موضوع با یکدیگر اختلافات اساسی دارند که موضوع غنی سازی اورانیوم و تاسیسات آب سنگین اراک در زمره این موضوعات هستند.

کد خبر 239647
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز