همشهری آنلاین: امامعلی رحمان که برای بار چهارم سکان ریاست جمهوری تاجیکستان را در انتخابات ۱۵ آبان سال جاری بدست گرفت ˈشیرعلی خیر الله افˈ وزیر دفاع این کشور را پس از ۱۸ سال از این سمت از کار برکنار کرد.

وزیر دفاع تاجیکستان بعد از ۱۸ سال برکنار شد

به گزارش ایرنا، امامعلی رحمان طی حکمی وزیر دفاع کشوررا که طی 18 سال گذشته این وزارت خانه کلیدی را بر عهده داشت، ازکارخود برکنار و شیر علی میرزا فرمانده نیروهای مرزبانی و معاون سابق رییس کمیته امنیت ملی را جایگزین وی کرد.

رحمان همچنین مطلوب خان دولت اف معاون اول نخست وزیر کابینه اش را برکنار و به جای او دولتعلی سعید رییس سابق کمیته اموال دولتی را منصوب کرد.

سعیداف 43 ساله جوانترین عضو کابینه دولت جدید تاجیکستان محسوب می شود.

در تیم جدید رحمان، رمضان رحیم اف وزیر کشور و سعید مومن یتیم اف رییس کمیته امنیت ملی در سمت های خود ابقا شدند. عاقل عاقل اف نخست وزیر تاجیکستان که 69 سال دارد نیز در سمت خود ابقا شد.

پیش بینی می شود همراخان ظریفی 65 ساله، وزیر خارجه ، گل شیرعلی 62 ساله وزیر انرژی ، سفرعلی نجم الدین اف، وزیر مالیه با 63 سال سن و امان الله حکومت الله 63 ساله رئیس شرکت راه آهن نیز از سمت خود برکنار و افراد جوان جایگزین آنها شوند.

معاون رییس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان با اشاره به تغییرات کادری در حکومت رحمان گفت: وقت آن فرا رسیده است که رحمان به سیاسمتداران جوان تکیه کند.

محمد علی هییت افزود: تیم قبلی رحمان از مردم و مشکلات کشور خیلی دور بودند و رییس جمهور باید به خاطر آینده کشور در کابینه جدید جوانان را بیشتر به کار گیرد.

این مقام حزب نهضت اسلامی تاجیکستان گفت: کابینه رحمان طی 20سال گذشته در حکومت فقط خودنمایی می کردند.

وی تاکید کرد: لازم است که رحمان در سیستم قضایی کشور اصلاحات برگزار کند ، زیرا مردم دیگر به دادگاه ها و دادستان ها اعتماد ندارند.

این مقام حزب نهضت اسلامی گفت: در دوره جدید رییس جمهور باید از هر گونه تعقیب افراد سیاسی دست بردارد و همچنین از تمام حزب های سیاسی حمایت کند.

آغاز دوره جدید ریاست امامعلی رحمان در حالی است که جامعه تاجیک امیدوار به انجام اصلاحات جدی در کشور و جوان سازی در هیات دولت هستند.

امامعلی رحمان پیروز ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان روز شنبه همین هفته در حضور نمایندگان پارلمان و مقام های حکومتی برای آغاز چهارمین دوره ریاستش بر این کشور سوگند یاد کرد.

به گفته تحلیلگران امامعلی رحمان که برای بار چهارم بر کرسی قدرت تاجیکستان تکیه زد تا مدت ریاستش را به 28 سال برساند، با چالش هایی همچون تامین امنیت ،ثبات سیاسی و حل مشکلات اقتصادی در کشورش روبرو است.

امامعلی رحمان در چهار انتخابات ریاست جمهوری در سال های 1994 ، 1999 و 2006 و 2013 پیروز رقابت های سیاسی بوده است.وی از ماه نوامبر سال 1992 تاکنون ریاست تاجیکستان را به مدت 21 سال است که بر عهده دارد.

رحمان با آغاز دوره جدید ریاست جمهوری، سابقه ریاستش را تا سال 2020 به 28 سال خواهد رساند که از نمونه های کم نظیر در دنیاست.

درششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان ششم نوامبر(15آبان) امسال برگزار شد 83 درصد از واجدین شرایط به امامعلی رحمان رای دادند.

کد خبر 239636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز