همشهری آنلاین: دانیل‌ اورتگا رییس‌جمهوری نیکاراگوئه گفت: اکنون‌ فصل‌ جدیدی‌ در روابط دو کشور گشوده‌ شده‌ است‌.

دانیل‌ اورتگا صبح‌ یکشنبه بیستم خرداد پس‌ از ورود به‌ تهران‌ در مصاحبه‌ خبری‌ با رئیس‌‌جمهور کشورمان‌ با اشاره‌ به‌ همزمانی‌ انقلاب‌ مردم‌ نیکاراگوئه‌ با ایران‌ در سال‌ ‌1979‌ و مواضع ازادیخواهانه‌ و استقلال‌ طلبانه‌ دو ملت‌ گفت‌: ‌‌اکنون‌ فصل‌ جدیدی‌ در روابط دو کشور گشوده‌ شده‌ است‌.

به گزارش واحد مرکزی خبر رئیس‌ جمهور نیکاراگوئه‌ گفت‌ ما برای‌ داشتن‌ روابط قوی‌ با ایران‌ اهمیت‌ زیادی‌ قائلیم‌ و معتقدیم‌ از ظرفیت‌های‌ موجود در ایران‌ می‌ توان‌ در جهت توسعه‌ و پیشرفت‌ نیکاراگوئه‌ استفاده‌ کنیم‌.

وی‌ با اشاره‌ به‌ سفر پیشین‌ رئیس‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ به‌ نیکاراکوئه‌ تصریح‌ کرد ‌‌در آن‌ سفر توافق‌های‌ خوبی‌ حاصل‌ شد که‌ در این‌ سفر آن‌ را پیگیری خواهیم‌ کرد.

وی‌ با اشاره‌ به‌ ناعادلانه‌ بودن‌ نظام‌ حاکم‌ بر جهان‌ بر تلاش‌ مشترک‌ تهران‌ و ماناگوا برای‌ برقراری‌ نظم‌ جدید و بر اساس‌ عدالت‌ و استقلال‌ تاکید کرد و گفت‌ ملت‌های‌ ایران‌ و نیکاراگوئه‌ و سایر ملل‌ استقلال‌ طلب‌ در جهان‌ می‌توانند با همگرائی‌ و وحدت‌ شرایط تک‌ قطبی‌ کنونی‌ را بشکنند و نظام‌ جدیدی‌ را بر جهان‌ حاکم‌ کنند.

رئیس‌ جمهور نیکاراگوئه‌ در پاسخ‌ به‌ سئوالی‌ در زمینه‌ مخالفت‌ امریکا با سفر اورتگا به‌ تهران‌ گفت‌ ما از کسی‌ اجازه‌ نخواستیم‌ که‌ دوستان‌ خود را انتخاب‌ کنیم‌.

دانیل‌ اورتگا افزود ‌‌مواضع ضد امپریالیستی‌، ضد سرمایه‌داری‌ و ضدکاپیتالیستی‌ مردم‌ نیکاراگوئه‌ روشن‌ است‌ و ما به‌ مقامات‌ امریکا تاکید کردیم‌ هر چند آن‌ها ابر قدرت‌ و نیکاراگوئه‌ کشور کوچک‌ و ضعیفی‌ است‌ اما روابط دو کشور باید بر اساس‌ احترام‌ متقابل‌ و به‌ رسمیت‌ شناختن‌ حقوق‌ یکدیگر باشد.

آقای‌ احمدی‌ نژاد رئیس‌ جمهور کشورمان‌ نیز با اشاره‌ به‌ پیوندهای‌ عمیق‌ دو کشور از ‌28‌ سال‌ پیش‌ تا کنون‌ گفت‌: هر دو ملت‌ خواهان‌ توسعه‌ وتحکیم‌ روابط و استقرار نظمی‌ نوین‌ بر جهان‌ بر اساس‌ عدالت‌ و صلح‌ در جهان‌ هستند.

وی‌ گفت‌ ‌‌ در این‌ سفر در زمینه‌ توافق‌های‌ پیشین‌ تبادل‌ نظر می‌ شود و دو ملت‌ مصمم‌ هستند امکانات‌ فراوان‌ خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

آقای‌ احمدی‌ نژاد گفت‌: مسائل‌ منطقه‌ ای‌ و بین‌ المللی‌ در این‌ دیدار بررسی‌ می‌شود.

وی‌ گفت‌: ما می‌دانیم‌ که‌ شانه‌های‌ نیکاراگوئه‌ از تازیانه‌های‌ استعمار زخمی‌ است‌ اما این‌ ملت‌ به‌ رغم‌ فشارها و توطئه‌ها ی‌ دشمنانش‌ مصمم‌ است‌ کشورش‌ را بسازد و از استقلال‌ و آزادی‌ خود پاسداری‌ کند.

کد خبر 23953

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز