همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد زنان بارداری که در معرض گروهی از موارد شیمیایی شبه‌هورمونی قرار می‌گیرند که در فراورده‌های مراقبت شخصی و غذاهای فرآوری‌شده قرار می‌گیرند، ممکن است در معرض خطر بیشتر زایمان زودرس باشند.

phtalate

به گزارش لایو ساینس این بررسی بر روی 130 زن در منطقه بوستون که زایمان زودرس، پیش از هفته 37 بارداری، انجام داده بودند، و 352 زن که دوره کامل بارداری را در فواصل سال‌‌های 2006 تا 2008 انجام داده بودند، انجام شد.

این پژوهشگران میزان فتالات‌های رایج مانند DHEP را در ادرار این زنان تا سه بار در طول بارداری‌شان اندازه‌گیری کرده بودند.

نتایج این بررسی که در جورنال JAMA Pediatric منتشر شده است، نشان داد که زنانی که بیشترین میزان متابولیت فتالات را در ادرارشان دارند، نسبت به زنان با کمترین مقدار این ماده در ادرار 2 تا 5 برابر در معرض خطر بیشتر زایمان زودرس هستند.

یافته مهم‌تر این بود که هنگامی که پژوهشگران فقط 57 زن را "زایمان زودرس خودبه‌خودی"- به معنای زایمان زودرس بدون وجود عارضه پزشکی معین- را در نظر گرفتند، رابطه قوی‌تری میان قرارگیری در معرض فتالات و زایمان زودرس وجود داشت.

این پژوهشگران درباره یافته‌های‌شان می‌نویسند: "این داده‌ها دلیلی قوی در تایید اقدام برای پیشگیری از قرارگیری در معرض فتالات یا کاهش قرار گیری در معرض آن در حین بارداری است."

فتالات‌ها مواد شیمیایی هستند که به طور گسترده در ساختن پلاستیک های انعطاف‌پذیر و دوام‌دار، و بسیاری از محصولات دیگر از جمله چسب‌ها، مواد پاک‌کننده، صابون‌ها، شامپوها، اسپری‌های مو، عطرها و دئودرانت‌ها به کار می‌روند. افراد از طریق تماس پوستی با فراورده‌های حاوی فتالات و خوردن برخی از غذاهای فرآوری‌شده و کنسروشده در معرض این مواد شیمیایی بالقوه مختل‌کننده هورمون‌های بدن قرار می‌گیرند.

جان میکر، سرپرست این پژوهش، استادیار علوم بهداشت محیطی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه میشیگان می‌گوید: "در زنانی که می‌خواهند قرارگیری در معرض این ماده شیمیایی را کاهش دهند، کم کردن مصرف فراورده‌های مراقبت شخصی، خریدن محصولات عاری از فتالات در صورت امکان، و خوردن غذاهای تازه‌تر ممکن است کمک کننده باشد."

زایمان زودرس که به صورت زایمان نوزاد پیش از هفته 37 بارداری تعریف می‌شود، علت اصلی مرگ و معلولیت‌های عصبی درازمدت در کودکان است.

کارشناسان می‌گویند گرچه این بررسی فقط همراهی میان فتالات و زایمان زودرس و نه رابطه سببی آنها را نشان می‌دهد، اما دلایلی وجود دارد که فتالات را به عنوان علت زایمان زودرس مطرح می‌کند، برای مثال فتالات ممکن است باعث التهاب در پوشش رحم می‌شود.

همچنین تاثیر بر پاسخ ایمنی، استرس اکسیداتیو، و اختلال هورمونی به عنوان سایر دلایل احتمالی تاثیر فتالات بر زایمان زودرس مطرح شده است.

کد خبر 239395
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز