گروه بین‌الملل: در پی کشته و زخمی‌شدن ده‌ها نفر در ۲انفجار شدید در پایتخت لبنان، یک گروه وابسته به القاعده مسئولیت این انفجار را بر‌عهده گرفت.

سراج‌الدین زریقات در لبنان ادعاکرد گروه شبه‌نظامی عبدالله عزام مسئولیت این انفجارها را بر‌عهده گرفته، در صفحه اینترنتی خود افزود که این عملیات‌ها ادامه خواهد یافت.اما ‌سراج الدین زریقات از رهبران گروه عبدالله عزام تنها 3روز پیش از رخ دادن این انفجارها، در صفحه اینترنتی خود با اشاره به درگیری‌های شهر طرابلس در شمال و رویدادهای اخیر صیدا در جنوب لبنان، به شیعیان تاخته بود و ضمن برانگیختن جوانان لبنانی به مقابله با حزب‌الله، تحقق چنین امری را ممکن دانسته بود.

انفجار خونین حومه جنوبی بیروت در حالی صورت می‌گیرد که ارتش سوریه عملیات گسترده‌ای را در منطقه قلمون در مرز لبنان صورت داده و ضمن بیرون راندن گروه‌های مسلح به داخل لبنان، ضربات سختی به این گروه‌ها وارد آورده است. همزمانی این انفجارها با پیشروی‌های ارتش سوریه، یادآور انفجار خونینی است که همزمان با سقوط شهر القصیر سوریه، در حومه جنوبی بیروت رخ داد و ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت.

این گروه که نام خود را از رهبر فکری‌اش عبدالله عزام گرفته، از زیرشاخه‌های شعبه شام و مصر القاعده تلقی می‌شود. این گروه را به‌خاطر فعالیت‌هایش در منطقه خاورمیانه، القاعده محلی می‌خوانند. نخستین بار در سال 2004 اعلام موجودیت کرد و هدف خود را جهاد علیه صلیبی‌های مستقر در جنوب لبنان یعنی نیروهای یونیفل وابسته به سازمان ملل اعلام کرد. اما بعدها این گروه از هدف خود عدول و اهداف دیگری را برای خود تعریف کرد که شاید بارزترین آنها حزب‌الله لبنان باشد که علاوه بر انفجار دیروز که در ورودی‌های حومه جنوبی بیروت صورت گرفت، انفجارهای دیگری را که در ماه‌های اخیر رخ داد، بر‌عهده گرفت یا براساس تحقیقات، دست داشتن این گروه در این انفجارها محرز شده است.

مقر گروه عبدالله عزام در اردوگاه عین الحلوه در جنوب لبنان است و علاوه بر این عملیات، عملیات‌های دیگری را در مناطق و کشورهای مختلف ازجمله مصر، اردن، فلسطین، لبنان و سوریه صورت داده است. نخستین عملیاتش را با 3انفجار در 2منطقه گردشگری طابا و نویبع در مصر صورت داد. سپس عملیاتی را در منطقه تجاری در شرم الشیخ مصر انجام داد.

این گروه شبه‌نظامی که مشرب فکری مشترکی با القاعده دارد‌، همچنین در سال 2005 دو ناو آمریکایی را در بندر عقبه در اردن هدف گرفت و در سال 2010هم 2شهر ایلات و عقبه را با 5موشک گراد هدف گرفت که به کشته‌شدن یک شهروند اردنی منجر شد. در همان زمان هم مجموعه‌ای وابسته به گروه عبدالله عزام مسئولیت عملیات انتحاری‌ای را بر‌عهده گرفت که یک نفتکش ژاپنی در مقابل سواحل امارات هدف گرفته شد. این عملیات اما هیچ تلفات و خساراتی درپی نداشت. گروه عبدالله عزام در نوامبر 2011 هم مسئولیت شلیک چند موشک کاتیوشا از جنوب لبنان به داخل اراضی اشغالی را بر‌عهده گرفت.

در‌ماه آوریل 2012 ایالات متحده این گروه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده و این به‌معنای بلوکه کردن تمامی دارایی‌هایش در خاک آمریکاست. در‌ ماه آگوست 2013 هم این گروه با شلیک 4موشک به سوی اراضی اشغالی کوشید تا رژیم صهیونیستی را وارد درگیری با حزب‌الله سازد. مقام‌های اسرائیلی با اعلام دست‌داشتن این گروه در شلیک این موشک‌ها اعلام کردند که گروه عبدالله عزام در واکنش به حضور مبارزان حزب‌الله در سوریه، قصد داشته با شلیک موشک نوعی درگیری و نزاع میان حزب‌الله و اسرائیل ایجاد کند. به‌نظر می‌رسد روند این انفجارها و منازعات در داخل لبنان در نتیجه تحولات و رویدادهای سوریه و پیشروی‌های ارتش این کشور و شکست‌های گروه‌های مسلح تشدید شود.

کد خبر 239378
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز