همشهری آنلاین: همسر سابق نلسون ماندلا، رهبر پیشین آفریقای جنوبی، می‌گوید او هنوز کاملا ناخوش است و نمی‌تواند حرف بزند، و فقط با حرکات صورت ارتباط برقرار می‌کند.

mandela

به گزارش خبرگزاری فرانسه وینی مادیکیزلا- ماندلا گفت نلسون ماندلا  95 ساله که در خانه تحت مراقبت ویژه است، به دستگاه حمایت از حیات متصل نیست، اما به علت لوله‌هایی که برای خالی کردن مایعات از ریه‌های‌شان در دهانش قرار داده شده است، قادر به صحبت نیست.

وینی ماندلا گفت: "او با حرکات صورت ارتباط برقرار می‌کند. اما دکترها امیدوارند که صدای او بهبود پیدا کند."

ماندلا در اول سپتامبر (شهریور ماه) امسال از پس از دو ماه بستری شدن به علت عفونت ریه در اول سپتامبر (شهریور ماه) از بیمارستان مرخص شد و به خانه‌اش در حومه شهر ژوهانسبورگ منتقل شد.

این قهرمان مبارزه با تبعیض نژادی آفریقای جنوبی بوسیله یک گروه 22 نفره از پزشکان تحت مراقبت است، و به گفته وینی ماندلا با آنکه ذات الریه او بهبود یافته است، ریه‌های او هنوز حساس باقی مانده‌اند.

وینی ماندلا گفت: "او هنوز بسیار به میکروب‌ها حساس است، بنابراین باید او را در وضعتی عملا استریل نگاه داشت. اتاق خواب او در خانه‌اش مانند یک بخش مراقبت‌های ویژه است."

او افزود: او هنوز کاملا ناخوش است، اما شکر خدا پزشکان توانستند او را از این (آخرین) عفونت نجات دهند.

ماندلا که 27 سال عمرش را در زندان رژیم تبعیض نژادی آفریقای جنوبی گذراند، اولین سیاه‌پوستی بود که در این کشور به مقام ریاست جمهوری رسید.

آخرین بستری شدن او در بیمارستان به علت عوارض عفونت ریوی که 86 روز طول کشید، طولانی‌ترین مدت اقامت او در بیمارستان از هنگام آزادیش از زندان در سال 1990 بوده است.

خانه او در ژوهانسبورگ طوری تغییر داده شد تا او بتواند پس از مرخصی از بیمارستان در حالیکه هنوز وضعیتی بحرانی و در زمان‌هایی ناپایدار داشت، همچنان مراقبت‌های ویژه را دریافت کند.

بیمار شدن ماندلا که به خاطر نقشش در گذر صلح‌آمیز آفریقای جنوبی به دموکراسی، چهره‌ای مورد تحسین جهانی است، آرزوهای سلامت برای او را از سراسر جهان برانگیخت.

مشکلات سلامت او به خصوص در وطنش مورد توجه است، زیرا او با وجود غیبت چند ساله‌اش از انظار عمومی هنوز نماد وحدت کشور شمرده می‌شود.

ماندلا به عنوان نخستین رهبر برگزیده در یک انتخابات همه‌نژادی در سال 1994 برای یک دوره در مقام رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی خدمت کرد.

کد خبر 239056
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز