همشهری آنلاین: مدیرکل مبارزه با جرایم خاص رایانه ای و کلاهبرداری پلیس آگاهی، با اشاره به اینکه، SMS امروزه به عنوان یک وسیله انتقال پیام در جرایمی همچون توهین، هتک حیثیت افراد، انتشار اکاذیب، مزاحمت به عنوان عامل اصلی تلقی می شود، تصریح کرد: از آنجا که جرایم فوق در حوزه جرم غیرمشهود می باشد، رسیدگی به آن در حوزه اختیارات پلیس نیست.

سرهنگ مهرداد امیدی،مدیرکل مبارزه با جرایم خاص رایانه ای و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا، در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی پلیس، در خصوص SMS به عنوان یکی از کارکردهای تلفن همراه، گفت: پدیده SMS در ایران از زمان راه اندازی تا کنون با شتابی فزاینده رو به گسترش بوده و علاقمندان فراوانی پیدا کرده است که در آینده نیز با افزوده شدن MMS به جذابیت آن اضافه خواهد شد.

امیدی، به آمارهایی قابل توجهی در زمینه ارسال SMS ها در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: طبق آمار ارایه شده حدود 10 میلیون پیام در روز از طریق SMS ارسال می شود و این استقبال به ویژگی های این پدیده برمی گردد.

وی خصوصیات SMS را صرفه اقتصادی ، سرعت بالا، دسترسی آسان، خصوصی و جدید بودن آن برشمرد و تصریح کرد: خصوصیات فوق، SMS را به یک رسانه محبوب تبدیل کرده است.

سرهنگ امیدی، کارکردهای مختلفی را برای این پدیده اجتماعی، متصور شد و گفت: برخی از این کارکردها در تمام دنیا یکسان و برخی نیز خاص جامعه ایرانی است.

وی تصریح کرد: کارکرد پیام رسانی، تبلیغاتی و رسانه ای از جمله کارکردهای عمومی آن است و کارکرد سرگرم کنندگی و تفننی آن که شاید ویژه جامعه ایرانی باشد از جمله کارکردهای خاص این پدیده محسوب می شود.

مدیرکل مبارزه با جرایم خاص رایانه ای و کلاهبرداری، خاطرنشان کرد: SMS امروزه به عنوان یک وسیله انتقال پیام در جرایمی همچون توهین، هتک حیثیت افراد، انتشار اکاذیب، مزاحمت به عنوان عامل اصلی تلقی می شود.

وی با اشاره به اینکه جرایم فوق در حوزه ماموریت آگاهی قرار ندارد، اظهارداشت: به همین دلیل امکان ارایه آمار یا اطلاعات در این باره وجود ندارد گرچه در بعضی ازپرونده ها مبادله SMS به عنوان یک سند و مدرک مطرح بوده است اما به عنوان یک جرم مستقل به حساب نمی آید.

سرهنگ امیدی گفت: در صورت بروز جرایمی از طریق SMS، مردم می توانند با مراجعه به بازرسی مخابرات منطقه، طرح شکایت کنند تا موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: در صورت طرح شکایت رسمی نیز ضمن مراجعه به دادسرای محل، مرجوعه ای تنظیم و ارایه دهند تا قاضی پس از رسیدگی در صورت صلاحدید، دستور جلب دهد، دراین زمان، پلیس وارد عمل شده و طبق دستور قضایی نسبت به دستگیری متهم اقدام خواهد کرد.   

به گفته این مدیرکل، از آنجا که جرائمی نظیر  توهین، هتک حیثیت افراد، انتشار اکاذیب، مزاحمت از طریق SMS در حوزه جرم غیرمشهود می باشد، رسیدگی به این جرایم نیز در حوزه اختیارات پلیس نیست.

کد خبر 23902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز