مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا اعلام کرده خورشید در آستانه وارونگی قرار داشته و ممکن است این اتفاق هر در لحظه و هرروزی رخ دهد.

خورشید

براساس گزارش فاکس نیوز، میدان مغناطیسی خورشید در آستانه وارونه شدن قرار گرفته و به زودی قطب های آن جا به جا خواهند شد. ناسا در ماه آگوست اعلام کرد این وارونگی طی سه تا چهار ماه آینده رخ خواهد داد اما اعلام زمان دقیق این رویداد غیر ممکن است.

به گفته تاد هوکسما از دانشگاه استنفورد، این وارونگی اثر موج گونه ای در سرتاسر منظومه خورشیدی از خود به جا خواهد گذاشت. بر اساس گزارش ناسا، میدان مغناطیسی خورشید هر 11 سال یکبار دچار جا به جایی قطب ها می شود، این در حالی است که آخرین وارونگی در قطبیت زمین تقریبا 800 هزار سال پیش رخ داده است.

در زمان این رویداد، قطبهای میدان مغناطیسی جایگزین یکدیگر می شوند و به این شکل میدان مغناطیسی وارونه می شود. جا به جایی قطبها در اوج هر یک از چرخه های خورشیدی و با سازماندهی دوباره محرک مغناطیسی داخلی خورشید رخ می دهد.

مکانیزم داخلی که منجر به این جا به جایی مغناطیسی می شود، با وجود اینکه فعالیت های خورشید به صورت روزانه توسط دانشمندان تحت نظر قرار دارد، هنوز ناشناخته باقی مانده است.

دانشمندان بر این باورند وارونگی قطبی خورشید می تواند بروری هلیوسفیر نیز اثر گذاشته و در عین حال با میدان مغناطیسی زمین نیز درگیر شده و شفق های قطبی زیادی به وجود آورد. این پدیده همچنین می تواند برروی شبکه های توزیع برق زمین و ماهواره های GPS نیز اثرگذار باشد.

با این همه وارونگی در خورشید به نوعی می تواند از زمین محافظت کند؛ زیرا طی وقوع این رویداد، صفحه جریان الکتریکی خورشید، سطحی که از بخش استوایی خورشید به بیرون فوران می کند، مواج خواهد شد. مواج شدن این صفحه می تواند لایه محافظتی قوی تری را در برابر پرتوهای کیهانی برای کاوشگرها و فضانوردان ایستگاه فضایی به وجود آورد.

کد خبر 238940
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز