همشهری آنلاین: رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی از شیوه «اهرمی کردن منابع صندوق توسعه ملی» به عنوان شیوه تخصیص منابع صندوق توسعه ملی نام برد و گفت: این شیوه می‌تواند ضمن کاهش ریسک صندوق توسعه ملی، موجب جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیشتری به ایران شود.

به گزارش پایگاه رسمی صندوق توسعه ملی، سید صفدر حسینی، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی در دیدار با «سلیمان اصلان» رئیس هالک بانک ترکیه، با یادآوری اینکه دارایی‌های صندوق توسعه ملی جمهوری اسلامی ایران در آغاز به کار دولت تدبیر و امید بالغ بر 52.9 میلیارد دلار است، به سابقه بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران از «حساب ذخیره ارزی» برای تثبیت اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: صندوق توسعه ملی با هدف تامین مالی طرح‌های بخش خصوصی داخلی و سرمایه‌گذاری در بازارهای بین‌المللی تشکیل شده است.

وی در تشریح زمینه‌های عمده فعالیت صندوق توسعه ملی به تامین مالی پروژه‌های داخلی اغلب به صورت ارزی و سرمایه‌گذاری ارزی در بازارهای بین‌المللی اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاران خارجی نیز می‌توانند به طور مستقیم و با بهره‌گیری از منابع صندوق، در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر این نهاد، از منابع آن بهره‌مند شوند.

دکتر سید صفدر حسینی با برشمردن زمینه‌های همکاری مشترک بین‌المللی میان این دو نهاد پولی و مالی، بر سرمایه‌گذاری مشترک، سپرده‌گذاری، خرید اوراق قرضه با ارزهای دلار و یورو، تامین مالی سندیکایی و نیز تشویق سرمایه‌گذاران ترکیه برای سرمایه‌گذاری در ایران تاکید کرد.

رئیس صندوق توسعه ملی همچنین افزود: تخصیص منابع صندوق توسعه ملی از طریق قرارداد عاملیت بانک‌های عامل صورت می‌پذیرد و هالک بانک نیز می‌تواند کلیه اقدامات مربوط به ارزیابی فنی و اقتصادی پروژه‌ها را بر عهده گرفته و بخشی از منابع را تامین نماید و صندوق توسعه ملی نیز به تنهایی یا در قالب سندیکایی، مابقی سرمایه را تامین نماید.

دکتر سید صفدر حسینی خاطرنشان کرد: این شیوه تخصیص منابع صندوق توسعه ملی، در واقع شیوه اهرمی کردن منابع صندوق است که می‌تواند ضمن کاهش ریسک صندوق توسعه ملی، موجب جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیشتری به ایران گردد.

بر طبق این گزارش، سلیمان اصلان، رئیس هالک بانک ترکیه نیز در این دیدار اظهار داشت: «هالک بانک» تنها بانکی است که حتی در شرایط تحریم نیز همکاری قابل توجهی با ایران داشته و با سابقه بیش از 30 سال همکاری با بانک‌های ایرانی، با اکثر بانک‌های خصوصی و دولتی ایران ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه از نزدیک تحولات مربوط به موضوعات هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند، تصریح کرد: چشم‌انداز روشنی وجود دارد که تحریم‌ها علیه ایران رفع شود. هر خبر خوبی از ایران، ما را به عنوان یک نهاد پولی و مالی خوشحال می‌کند و عزم ما برای همکاری بیشتر را افزایش می‌دهد.

رئیس هالک بانک ترکیه، نسبت به همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری در کلیه زمینه‌های مورد علاقه صندوق توسعه ملی بخصوص در حوزه جلب سرمایه‌گذاران ترک برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کرد.

بر طبق این گزارش، هالک بانک ترکیه با 65 میلیارد دلار دارایی، 870 شعبه و بیش از 50 هزار نیروی انسانی، دارای بیش از 11 میلیون مشتری در سراسر کشور ترکیه است. این بانک معروف ترکیه‌ای که 51 درصد سهام آن دولتی است، در بورس استانبول به ثبت رسیده است و ضمن فعالیت در زمینه‌های تجاری مختلف، دارای شرکت‌های بیمه‌ای، کارگزاری، املاک و شرکت‌های تکنولوژی اطلاعات در زیرمجموعه خود است.

کد خبر 238842
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز