مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان کشورمان موفق به ساخت "میز هوشمند ست جراحی اتاق عمل" جهت چک کامل وسایل مورد نیاز قبل و بعد از عمل شدند.

رفع خطر جاماندن وسایل جراحی در بدن بیمار

به گزارش ایسنا، میز طراحی شده دارای جای مخصوص برای هر کدام از ابزار جراحی است که ست جراحی در جای مخصوص خود قرار می‌گیرد. در این میان با وارد کردن نوع عمل در مانیتور گذاشته شده بر روی میز، وسایل مورد نیاز برای جراحی ارائه می‌شود و در مرحله آخر قبل از بسته شدن زخم و بخیه زدن با استفاده از برنامه داده شده شروع به شمارش ست می‌کند تا مطمئن شود همه ابزارها موجود است.

با وجود این ست هوشمند، امکان جا ماندن وسایل در بدن بیمار که پیش از این در مواردی مشاهده شده است، منتفی خواهد شد.

محبوبه صنعتگر ماهانی، مجری این طرح با بیان این که میزهای مایو طراحی شده برای اتاق عمل که هم اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، به حدی ساده است که وسایل جراحی را برای هر عمل از داخل آن خارج کرده و روی آن می‌چینند، گفت: "در این میان هم قبل از عمل و هم بعد از عمل وظیفه‌ پرستار اسکراپ چک کردن وسایل ست است."

با طراحی میز جدید علاوه بر بالا بردن دقت در این کار، مدت زمان انجام آن نیز کاهش می‌یابد و وسایل به صورت منظم در دسترس پرستار اسکراپ قرار می‌گیرد.

میز طراحی شده دارای جای مخصوص برای هر کدام از ابزار جراحی است که ست جراحی بعد از خارج شدن از دیش در جای مخصوص خود قرار می‌گیرد و بعد از جاگذاری دستگاه به صورت هوشمند تعداد ابزار گذاشته شده را چک می‌کند.

همچنین با توجه به مانیتور تعبیه شده بر روی میز، با وارد کردن نوع عمل در مانیتور وسایل مورد نیاز جراحی که از قبل در حافظه ذخیره شده است نمایش داده می‌شود و علامت‌گذاری در حین عمل توسط پرستار اسکراپ انجام شده در حافظه ذخیره می‌شود."

صنعتگر با بیان این که همچنین این میز توانایی شناسایی گازهای استریل خط‌دار استفاده شده در عمل را نیز دارد، گفت: "در این میز هوشمند، قسمت دیگری برای شناسایی گاز استریل خط‌دار که در حین عمل از آن استفاده می‌شود وجود دارد تا در صورت جاماندن گاز استریل در بدن بیمار در پایان عمل مشخص شود.

متاسفانه مواردی مشاهده شده است که وسایل جراحی و گازهای استریل در بدن بیمار جا می‌ماند که این مسئله حتی در مواردی منجر به مرگ بیمار شده است که با کمک این میز وسیله جامانده‌ای از چشم دور نمی‌ماند."

صنعتگر ماهانی با بیان این که ساخت این میز حدود دو سال به طول انجامیده است، گفت: "برای ساخت نمونه آزمایشگاهی این میز حدود چهار میلیون تومان هزینه شده و میز موجود در حال حاضر آماده تجاری‌سازی است."

وی در خاتمه دیگر مجریان این طرح را راحیل ابوالحسن‌زاده ماهانی و رضا ابوالحسن‌زاده ماهانی عنوان کرد.

 

کد خبر 238727
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز