مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محقق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) موفق به تولید نوعی نانو رس به منظور تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از بیابان‌زایی، فرسایش بادی و پراکنش ریزگردها شد.

نانو رس مهارکننده ریزگردها در اصفهان تولید شد

به گزارش ایرنا، این محقق که دانش آموخته مقطع دکترای خاکشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) است، گفت: "این محصول در کشور فاقد نمونه مشابه و فناوری آن در سطح بین‌المللی نیز از رقبای معدودی برخوردار است."

"مرجان پدیدار" افزود: "در این محصول از ترکیبات طبیعی استفاده شده تا علاوه بر رفع معضل بیابان‌زایی، حرکت شن‌های روان و پراکنش ریزگردها، باعث بهبود خصوصیات خاک بدون مشکلات زیست محیطی شود.

نانو رس، محصولی طبیعی و دوستدار محیط زیست است که با استفاده از فناوری نانو از کانی‌های رسی استخراج می‌شود."

وی با اشاره به وضعیت خشک و نیمه خشک جغرافیایی کشورمان گفت: "با توجه به افزایش سطح بیابان‌ها و مشکلات به وجود آمده توسط ریزگردها بر آن شدیم تا از فناوری تولید و استفاده از نانورس برای رفع این مشکلات یاری بگیریم.

در تحقیقات به عمل آمده، نمونه‌هایی از خاک تپه‌های شنی دشت خارا تهیه شد و به منظور بررسی عملکرد نانو رس در تثبیت خاک‌های شنی یک تونل باد آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گرفت.

 نتایج نشان داد با افزایش سرعت باد، میزان فرسایش خاک نیز به طور معنی‌داری افزایش می‌یابد اما نمونه اسپری شده از نانو رس، بهترین نتیجه را در تثبیت خاک داشت.

 اجرای این طرح از نظر اقتصادی و علمی برای کشور توجیه‌پذیر است و اجرای آن در سطح منطقه علاوه بر رفع مشکل ریزگردهای وارد شده از کشورهای همجوار، موجب افزایش درآمد ارزی کشور نیز خواهد شد."

این اختراع توسط ستاد توسعه نانو ریاست جمهوری و معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) مورد تأیید علمی قرار گرفته و در قالب دو اختراع در سازمان مالکیت‌های صنعتی به ثبت رسیده است.

به گزارش روابط عمومی این دانشگاه در اجرای این طرح احمد جلالیان، پیام نجفی، مجید عبدوس و ناصر هنرجو همکاری داشته‌اند.

بیش از 120 میلیون هکتار از مساحت کشور تحت تاثیر بیابان‌زایی و 223 منطقه و 103 شهرستان در 18 استان به مساحت 202 میلیون هکتار تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد.

کد خبر 238479
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز