همشهری آنلاین: لی‌-زو ۲۲ ساله علاقه زیادی به درس خواندن دارد،‌اما تاکنون یک روز از عمر خود را نیز در مدرسه سپری نکرده‌است و تنها با قرض گرفتن کتاب با استفاده از کارت کتابخانه خواهرش و التماس کردن به او برای فراگیری درسها توانسته تحصیل کند.

چین

براساس گزارش CNN، این دختر جوان به عنوان دومین فرزندی که تحت فشار محدودیت ناشی از قانون تک‌فرزندی در چین متولد شده‌است، حق استفاده از خدمات تحصیلی در کشورش را ندارد. به علاوه این دختر و افرادی مشابه به او، اجازه استفاده از خدمات درمانی را ندارند و او با استفاده از کارت شناسایی خواهر و مادرش می‌تواند در زمان بیماری از دارو استفاده کند.

لی‌-زو فرزند ناخواسته‌ای است که مادرش او را برای داشتن کسی که در دوران پیری از وی پرستاری کند، بر خلاف قانون تک‌فرزندی در چین،‌نگه داشت و اکنون در برابر تمامی سوالات دخترش درباره تبعیضی که در جامعه علیه او وجود دارد تنها می‌تواند این پاسخ را بدهد: تو فرزند دوم هستی.

دولت چین بیشتر خانواده‌های ساکن مناطق شهری را ملزم به داشتن تنها یک فرزند کرده‌است. این قانون در مناطق روستایی از محدودیت کمتری برخوردار است و حتی افرادی که از تمول مالی برای پرداخت هزینه‌های فرزندانشان برخورداند می‌توانند این قانون را نادیده بگیرند.

اما خانواده‌هایی که از توان مالی کافی برخوردار نیستند نمی‌توانند اسناد هویت خانوادگی فرزندان دوم خود را به ثبت برسانند و این کودکان از خدمات بهداشتی، مسکن و تحصیلات محروم می‌شوند.

قانون تک‌فرزندی در چین با وجود اینکه به واسطه کاهش رشد جمعیت این کشور مورد تحسین عده‌ای قرار دارد، به دلیل افزایش میزان سقط جنین‌های اجباری و پول‌های کلانی که برای این‌کار دریافت می‌شوند مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. برخی از منتقدان بر این باورند این قانون به نسل سالخورده چین که معمولا فرزندان خود را پشتوانه‌ای برای دوران سالمندی می‌بینند، آسیب وارد خواهد کرد و حتی بر رشد اقتصادی این کشور نیز آسیب وارد خواهد آورد زیرا سن اشتغال به کار در این کشور نیز رو به کاهش گذاشته‌است.

در ماه آگوست دولت چین اعلام کرد درحال بررسی سیاستی نرم‌تر برای صدور مجوز داشتن دو فرزند به خانواده‌هایی است که یکی از والدین تک فرزند بوده باشند. اما درحال حاضر برای داشتن دو فرزند پدر و مادر هر دو باید تک فرزند باشند. دولت چین همچنین سیاست دو فرزندی را برای اجرا پس از سال 2015 در دست بررسی دارد.

با این‌همه گمان نمی‌رود حتی پس از تخفیف یافتن سیاست تک‌فرزندی در چین، زندگی افرادی مانند لی-زو تغییری پیدا کند. تاکنون تلاش‌های فراوان پدر و مادر این دختر جوان برای بهره بردن او از حقوق شهروندی و اولیه در کشورش بی نتیجه مانده و تنها به ضرب و شتم شدید آنها از سوی پلیس محلی ختم شده است.

کد خبر 238449
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز