یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراکز دانشگاهی بین‌المللی یکی از پایگاه‌های مهم و موثر در گسترش توان علمی یک کشور و ایجاد ارتباطات بین دانشگاهی و درک متقابل بین فرهنگی است که دانشگاه تهران هم اکنون با سه مرکز دانشگاهی بین‌المللی از دانشگاه‌های پیش‌روی این حوزه محسوب می‌شود.

تجربه جهانی نشان داده که تاسیس مراکز بین‌الملی دانشگاهی در راستای رسالت و ماموریت کلی دانشگاه‌ها مبنی بر تربیت نیروی متخصص برای رفع نیازهای ملی و جامعه جهانی، گامی مهم برای ارتقای سطح علمی کشورها و ارتقای سهم کشورها در تولید علم جهانی است. همچنین به دلیل اهمیت تاثیر عامل «بین‌المللی شدن» دانشگاه در رتبه‌بندی جهانی، ترفیع جایگاه دانشگاه‌های کشور در گستره جهانی بسیار وابسته به تاسیس مراکز بین‌الملی دانشگاهی است.

دانشگاه تهران در تعریفی که از مراکز بین‌المللی دانشگاه تهران در آیین‌نامه تاسیس این مراکز آورده، خاطرنشان کرده است: «مرکز دانشگاهی بین‌المللی دانشگاه تهران، از نظر ساختاری می‌تواند به صورت دانشکده، پردیس، پژوهشکده، موسسه یا واحد آموزشی - تحقیقاتی باشد که با هدف نهایی درک متقابل بینا فرهنگی و گسترش ارتباطات بین دانشگاهی و با اعمال کارکردهای تدریس، تحقیق و خدمات بین‌المللی، در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران، در داخل یا خارج از مرزهای این کشور تاسیس شده است.»

منابع مالی مراکز بین‌المللی دانشگاهی شامل منابعی نظیر بودجه اختصاص یافته از طرف دانشگاه، درآمدهای اختصاصی حاصل از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در چارچوب آیین‌نامه مالی و معاملاتی دانشگاه، تسهیلات بانک‌ها و موسسات اعتباری داخلی و خارجی و کمک‌ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی می‌شود.

بر اساس سیاستگذاری‌های دانشگاه تهران، مراکز بین‌المللی دانشگاهی می‌توانند هم در داخل کشور و هم در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران تاسیس شوند. بر این اساس، چنانچه محل تاسیس مرکز بین‌المللی خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران باشد، پذیرش دانشجو و محقق بر اساس تمهیدات قانونی ضروری برای همخوانی کلیه فعالیت‌های مرکز با سازمان‌های خارج دانشگاهی در چارچوب قوانین کشور میزبان صورت گیرد و همچنین اگر مرکز دانشگاهی بین‌المللی در داخل کشور تاسیس شود باید همبستگی خود را با ادارات دولتی، سازمان‌ها و شرکت‌های تحقیقاتی و دانشگاه‌های محل تاسیس ایجاد و تقویت نماید.

بر طبق این گزارش، بین‌المللی‌سازی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی از دیگر تاکیدات نظام تاسیس مراکز بین‌المللی دانشگاهی در کشور است که دانشگاه تهران اقداماتی نظیر ارائه واحدهای آموزشی عمومی با توجه به شرایط منطقه‌ای و چشم‌انداز بین‌المللی (امکان آموزش برنامه‌هایی برای تسهیل ارتباط بین فرهنگی)، ایجاد امکان آموزش زبان رسمی کشور و زبان رسمی کشور میزبان محل تاسیس مرکز، آموزش واحدهای دانشگاهی تخصصی به زبان انگلیسی و احراز استاندارد بین‌المللی در مورد کیفیت آموزش و رشته تخصصی را به عنوان حداقل فعالیت‌های ضروری در جهت بین‌المللی‌سازی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی این مراکز در نظر گرفته است.

دانشگاه تهران با در نظر گرفتن سیاست توسعه در خارج از مرکز، تا کنون برای راه‌اندازی و توسعه پردیس‌های بین‌المللی کیش، ارس و البرز برنامه‌ریزی داشته است. پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه تهران به طور عمده در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به تربیت دانشجو می‌پردازند و پردیس کیش علاوه بر تحصیلات تکمیلی، در مقطع کارشناسی نیز دانشجو تربیت می‌کند.

کد خبر 238365
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز