همشهری آنلاین: تحقیقات نشان می‌دهد گوشی‌های هوشمند که اکثراً مجهز به دوربین‌های قوی و نرم‌افزارهای تدوین عکس هستند نه تنها برروی فروش دوربین‌های دیجیتال غیرحرفه‌ای تاثیر گذاشته‌اند بلکه بازار دوربین‌های حرفه‌ای و مجهز را نیز تهدید می‌کنند.

mobile photography

به گزارش InformationWeek، موسسه تحقیقاتی IDC پیش‌بینی کرده‌است که عرضه دوربین‌های dSLR امسال با ۹.۱ درصد کاهش از ۱۹.۱ میلیون دستگاه به ۱۷.۴ میلیون می‌‌رسد. از طرفی دو شرکت کنون و نیکون پیش‌بینی فروش خود را برای امسال کاهش داده‌اند.

وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی اعلام کرده‌است عرضه محصولات شرکت Tamron که لنز‌های حرفه‌ای دوربین می‌سازد در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۳ بیست و دو درصد کاهش داشته‌است.

مدیرعامل این شرکت ژاپنی می‌گوید: «گوشی‌های هوشمند بازار دوربین‌های کامپکت و دوربین‌های مبتدی dSLR را تهدید می‌کنند.»

در ماه جولای شرکت نوکیا گوشی به نام Lumia 1020 را معرفی کرد که مجهز به دوربین ۴۱ مگاپیکسلی است. بزرگنمایی دوربین این گوشی از کیفیت تصاویر نمی‌کاهد و قابلیت‌هایی مشابه دوربین‌های dSLR حرفه‌ای دارد. بازار گوشی‌های هوشمند پر از محصولاتی است که در چند سال اخیر از نظر دوربین و عکس‌برداری پیشرفت چشم‌گیری داشته‌است. شرکت اپل به تازگی گوشی آی‌فون 5s را عرضه کرد که از لنز وسیع‌تر و سنسور قوی‌تر دارد. HTC، سامسونگ و ال جی نیز محصولات مشابهی در بازار دارند.

البته شرکت‌های سازنده دوربین‌های حرفه‌ای نظیر کنون تهدید گوشی‌های هوشمند را جدی نمی‌گیرند. سخنگوی شرکت کنون در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال می‌گوید: «عکس‌برداری با گوشی‌های هوشمند و تدوین با اپلیکیشن‌های موبایل مثل آشپزی با مواد اولیه ارزان و ادویه‌های صنعتی است. اما عکاسی با دوربین‌های dSLR در عین زمان‌گیر بودن مانند آشپزی با مواد طبیعی و مرغوب است.»

در اینکه دوربین‌های حرفه‌ای عکس‌های بهتری می‌گیرند شکی نیست اما آمار استفاده کاربران اپلیکیشن‌های اشتراک عکس نشان می‌دهد مردم تمایل زیادی به اشتراک‌گذاری عکس‌ با دوستانشان دارند. این کار با دوربین‌های حرفه‌ای به راحتی گوشی‌های هوشمند نیست. از طرفی قابل حمل بودن گوشی‌های هوشمند و عکس‌ گرفتن از لحظه‌هایی که کاربر آمادگی مواجهه با آن را ندارد عکاسی با دوربین‌های هوشمند را جذاب‌تر می‌کند.

یکی از پرطرفدارترین محصولات فروشگاه‌های اپلیکیشن اندروید و اپل اپلیکیشن‌های عکس‌برداری و تدوین عکس هستند. اینستاگرام به تازگی از نظر تعداد کاربر از شبکه اجتماعی توییتر جلو زده‌است. اپلیکیشن Flickr شرکت یاهو در حال حاضر ۱ ترابایت فضای ذخیره و اشتراک عکس به کاربران اندروید و iOS می‌دهد.

کد خبر 238355
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز