همشهری آنلاین: پژوهشگران کشور گلدان‌هایی را برای گلخانه‌های کشت توت فرنگی طراحی کردند که با تعبیه سیستم سرمایش و گرمایش و آبیاری در اطراف بوته، موجب کاهش مصرف انرژی شده ضمن آن که با کاهش مصرف خاک، به عنوان گلدان سرمایه‌ای معرفی شده است.

گلدان‌های ویژه برای کاشت توت فرنگی تولید شد

به گزارش مهر به نقل از مسعود جولایی- مجری طرح، این گلدان‌ها از جنس پلاستیک p.p است و برای کشت توت فرنگی طراحی شده است که با بهینه سازی بستر کشت در مصرف آب و محلول‌های غذایی صرفه‌جویی و توسعه ریشه متعادل شده است.

در سیستم‌های متداول 2.7 لیتر خاک به ازای هر بوته لازم است اما در این سیستم به ازای هر بوته 1.7 لیتر خاک مورد نیاز است. به این ترتیب 30 درصد مصرف خاک و هزینه‌های گلخانه‌ها کاهش یافته است به گونه‌ای که به ازای هر هزار متر گلخانه 2 میلیون تومان برگشت سرمایه دارد.

هر چه خاک بوته توت فرنگی بیشتر باشد ریشه بیشتر می‌زند، این امر موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود از این رو بر اساس استاندارد اروپا با بهینه کردن بستر کشت برای کاهش هزینه‌های گلخانه 1.4 لیتر خاک تعریف شده است و در این پروژه طی 3 مطالعه به این نتیجه رسیدیم که برای اقلیم ایران 1.7 لیتر بستر کشت مناسب است.

مجری طرح، کاهش مصرف انرژی در گلخانه‌های توت فرنگی را از دیگر دستاوردهای این مطالعه ذکر کرد. برای این منظور لوله‌های آب گرم و سرد در زیر این گلدان برای سرمایش و گرمایش در اطراف بوته تعبیه شده است.

وی با تاکید بر این که سرما و گرما در اطراف بوته نیاز داریم نه در کل فضای گلخانه، خاطر نشان کرد: از این رو در این طرح برای بهینه کردن مصرف انرژی این سیستم را در سطح کوچک‌تر در نزدیک بوته قرار دادیم.

جولایی بهینه شدن آبیاری در گلخانه توت فرنگی را از دیگر مزایای این گلدان‌ها نام برد و اضافه کرد: علاوه بر این به دلیل عرض کم و مناسب این گلدان‌ها موفق به بالا بردن تراکم کشت در گلخانه‌های توت فرنگی شدیم به عنوان مثال برای یک گلخانه هزار متری 7 تا 8 میلیون تومان درآمد بیشتری می‌توانیم کسب کنیم.

این محقق کاهش ضایعات میوه را از دیگر مزایای گلدان‌های طراحی شده دانست و گفت: در گلدان‌های قدیمی گلخانه‌ها سالانه 10 درصد از میوه‌های تولیدی بر اثر افتادن بر بستر کشت از بین می‌روند و یا از کیفیت آنها کاسته می‌شود در حالی که در گلدان‌های طراحی شده در صورت استفاده از میله‌های جداکننده برگ از میوه میزان خسارت صفر خواهد شد.

وی عمر مفید این گلدان‌ها را 10 ساله ذکر کرد و یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی این گلدان را به عنوان گلدان سرمایه‌ای تعریف کرده است.

طرح گلدان‌های طراحی شده قابل استفاده در گلخانه‌ها، فضای سبز شهری و فضای خانه‌ها است.

آشنایی با غارهای ایران

کد خبر 238281
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز