همشهری آنلاین: فضای عمومی مهم است. عمومی یعنی برای شما، من و فردی که کنار شما نشسته است. این به نوعی نشان دهنده حقوق ما از فضای یک جامعه در همه زمینه‌ها است.

میدان برتر

میدان عمومی مکانی برای لذت بردن عموم است، اما حوادث اخیر جهانی باعث شده است که اهمیت آنها بیش از بیش به چشم آید و ماهیت نمادین این اماکن عمومی را برجسته‌تر کند. میدان، فضای عمومی یا حوزه‌ای است که در آن تئوری سیاست، اقتصاد، جامعه و نیز برخورد با واقعیت سیاست، اقتصاد و جامعه در آن روی می‌دهد.

استفاده از فضای عمومی همواره به عنوان راهی برای انعکاس خلق و خوی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به کار گرفته شده است. با وجود این، فضای عمومی یک چیز شکننده است. و برای حفظ این شکنندگی، معماری آن نقش مهمی دارد.

سونیا جکت، نویسنده به نام، میدان نقش جهان در اصفهان، ایران را در سایت لندارکس بر بالای لیست منتخب خود در بین 100 آثار یا میدان (مربع) برجسته جهان قرار داده است. به عبارتی، میدان نقش جهان اصفهان به عنوان زیباترین و باشکوه‌ترین معماری فضای عمومی از لحاظ سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مذهبی به جهانیان معرفی شده است.

میدان نقش جهان اصفهان- ایران، یکی از شاهکارهای معماری کهن ایران است. شکل این میدان بیشتر مربع است تا دایره. این مربع زیبا و دقیق به عنوان زیبا‌ترین میادین جهان در سال 2013 شناخته و معرفی شده است.

این میدان از هر لحاظ،  فوق‌العاده زنده و پویا است. در چنین میدانی انبوه‌ای از مغازه و فروشگاه‌های سنتی، مسجد جامع، رستوران، قهوه‌خانه، فضای سبز، آب‌نما و فضای بسیار گسترده برای تردد راحت مردمان در نظر گرفته شده است که در کنار هم یک شهر زنده و پویا را نمایش می‌دهند.

میدان برتر

میدان یا مربع نقش جهان اصفهان -ایران

این فضا بیش از آنکه در اختیار فضای سیاست، اقتصاد و... باشد در اختیار عموم مردم از سراسرجهان است تا با خرید، کار، نیایش، غذا، سرگرمی و... از این فضای مربع لذت ببرند.

میدان‌های دیگر این لیست شامل: میدان تقسیم- ترکیه، میدان تحریر- مصر، میدان تایمز- امریکا، میدان کوسکو-  پرو، میدان فدراسیون- استرالیا و چند کشور  دیگر است.

منبع:  landarchs

کد خبر 238157
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز