جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۳
۰ نفر

همشهری‌ آنلاین: در هفتمین برنامه تجلیل از ناشران شهر که با همت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود از انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مدیر آن روح‌الله حسینیان، تجلیل به عمل خواهد آمد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی  در این مراسم که ساعت 16 روز 21 خرداد در فرهنگسرای دانشجو برگزار خواهد شد قرار است مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور، که زمانی دراین مرکز فعالیت می‌کرد به سخنرانی درباره ویژگی‌های این مجموعه بپردازد.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی به عنوان مؤسسه پژوهشی تاریخ انقلاب اسلامی ایران، به منظور جمع آوری اسناد و مدارک مربوط به نهضت امام خمینی (ره) برای انجام تحقیقات مستند تاریخی و سندیت تدوین و نگارش تاریخ انقلاب، در سال 1360 فعالیت خود را آغاز کرد.

این مرکز در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان ناشر برگزیده انتخاب شده و در حال حاضر آرشیو این مرکز با یک میلیون و هفتصد هزار برگ سند نوشتاری، شصت هزار قطعه عکس، دویست هزار قطعه نگاتیو، بیست و سه هزار ساعت صدا و پانزده هزار ساعت تصویر، آرشیوی بسیار غنی از اسناد انقلاب اسلامی است.

هر سال 72 اثر تدوینی و پژوهشی در زمینه تاریخ انقلاب اسلامی در مرکز اسناد انقلاب اسلامی اعلام و پس از بررسی درخواست های پژوهشگران به صورت کتاب منتشر می شود. کلیه مراحل چاپ کتاب ها از حروف چینی ، ویراستاری و طراحی تا لیتوگرافی و توزیع، در معاونت انتشارات این مرکز صورت می پذیرد.

این مرکز با چاپ هر 5 روز یک کتاب، یکی از پر کارترین ناشران کشور محسوب می شود و در 22 حوزه پژوهشی و با 25 گروه موضوعی فعالیت می کند. احزاب و گروه ها، نهضت اسلامی ایران، خاطرات شخصیت ها، اندیشه سیاسی، تاریخ معاصر ایران، هنر و ادبیات سیاسی، احزاب سیاسی و داستان های انقلاب از جمله این گروه های موضوعی است.

این  گزارش حاکیست مرکز اسنادانقلاب اسلامی با حکمی که امام خمینی (ره) در سال 67 به حجت الاسلام حمید روحانی دادند آغاز به کار کرد اما فعالیت‌های این مرکز و گسترش آن با مدیریت روح الله حسینیان در سال 1374 صورت و صبغه‌ای جدی‌تر یافت و گسترش بی‌سابقه‌ای پیدا کرد.
پیش از این مراسم تجلیل از ناشران شهر با تجلیل از انتشارات حکمت، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، بنیاد نهج البلاغه، انتشارات سروش، انتشارات قدیانی و انتشارات اطلاعات برگزار شده بود.

کد خبر 23810

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز