همشهری آنلاین: با مراجعه سه هزار بیمار تنفسی در دو روز و احتمال وقوع «باران‌های اسیدی»، مراکز درمانی خوزستان به حالت آماده باش درآمدند.

مشکل تنفسی

به گزارش مهر، هنوز یک ماه از معرفی دوباره اهواز به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان نمی‌گذرد که موج جدید بروز بیماری‌های تنفسی به راه افتاده است. دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در جلسه 12 آبان خود از مراجعه بیش از سه هزار بیمار خوزستانی در دو روز به علت بیماری های تنفسی خبر داده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به مراجعه بیش از سه هزار نفر به مراکز درمانی به دلیل مشکلات تنفسی در دو روز گذشته، از آماده باش تمام مراکز درمانی خوزستان خبر داد.

سید محمد علوی گفت: دو روز پیش و همزمان با آغاز بارندگی در خوزستان مراجعات شهروندان به مراکز درمانی به علت مشکلات تنفسی، ابتدا در اهواز و سپس در سایر شهرهای استان آغاز شد و تعداد بیماران تا عصر یکشنبه به بیش از سه هزار نفر رسید.

وی افزود: علائم این بیماران مشابه و به صورت سندرم تنفسی حاد بوده که ناشی از سرفه و تنگی نفس است.

علوی تصریح کرد: کارشناسان و متخصصان در بررسی‌های اولیه میدانی و بالینی علت این عارضه را آلودگی هوا و احتمال وقوع «باران اسیدی» عنوان کرده‌اند. به نظر می‌رسد در بارش‌های اخیر، آلاینده‌های هوا و آب باران، ترکیبات اسیدی یا به عبارتی «باران اسیدی» ایجاد کرده و بیماران با استنشاق این مواد دچار عوارض تنفسی شده باشند.

به گفته وی، اغلب مبتلایان سالمندان و افرادی بودند که سابقه بیماری تنفسی، قلبی و یا دیابت داشتند. البته نشانه‌ای از عفونت تنفسی در این افراد مشاهده نشده و به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه بررسی دقیق نمونه‌های اخذ شده از بیماران و اظهار نظر قطعی درباره علت عارضه مدتی طول می‌کشد، گفت: کمیته‌ای در دانشگاه علوم پزشکی برای بررسی موضوع تشکیل شده و تمام مراکز درمانی نیز برای پذیرش بیماران به حالت آماده باش درآمده‌اند.

باران اسیدی چیست؟

بعضی از موادآلوده کننده به صورت غبار در سطح زمین باقی می‌ماند و برخی دیگر در اتمسفر پخش می‌شوند. دودهایی که دارای حجم زیادی از دی اکسیدسولفور، اکسیدهای نیتروژن و یا ... هستند با بخار آب و ابرها مخلوط می‌شوند و تولید اسیدسولفوریک و اسیدنیتریک رقیق در باران می‌کند. باران‌های اسیدی نتایج تاسف باری برای محیط زیست در بر دارد. اسید مواد معدنی را حل می‌کند و فعالیت برگ‌ها را دشوار می‌سازد و سبب نابودی جنگل‌ها می شود. باران‌های اسیدی نه تنها به جنگل‌ها، مزرعه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها آسیب می‌رسانند بلکه موجب فرسایش سنگ‌ها و فلزات در ساختمان‌ها و بناهای تاریخی نیز می‌شوند. این باران‌ها در انسان نیز ایجاد تنگی نفس، برونشیت، التهاب ریه، آنفلوآنزا و سرماخوردگی می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان درباره احتمال ارتباط «باران اسیدی» و مراجعه سه هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی گفت: هیچ احتمالی را رد نمی‌کنم.

احمدرضا لاهیجان زاده افزود: عصر یکشنبه گزارشی از دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر مراجعه سه هزار نفر (حدود دو هزار و 900 بیمار از این تعداد مربوط به اهواز است) به دلیل بیماری تنفسی دریافت کردیم و بررسی‌ها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در این خصوص در حال حاضر نمی‌توان نظر قطعی داد، اظهار کرد: بارش «باران اسیدی» در شهرهای صنعتی سابقه دارد. در این شهرها همیشه تا 15 دقیقه نخست بارندگی، باران اسیدی است. البته شدت آلایندگی هوا می‌تواند غلظت را بیشتر کند، چنانکه شدیدترین باران اسیدی در تابستان 69 با آتش زدن چاه‌های کویت در جنگ عراق اتفاق افتاد.

لاهیجان زاده تاکید کرد: آلاینده‌های صنعتی همچون «مونوکسید کربن» و «دی اکسید گوگرد» در روزهای اخیر در اهواز بالاتر از حد مجاز نبوده اما تحلیل داده‌های دستگاه‌های پایش هوا در روزهای آتی نتیجه قطعی را نشان می‌دهد.

کد خبر 237619
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز