مینا شهنی: مسئولین سازمان بهزیستی کشور در انتظار رشد 85 درصدی بودجه پیشگیری از آسیب‌های این سازمان هستند.

بر این اساس بودجه بخش پیشگیری سازمان بهزیستی امسال به 6میلیارد و 100 میلیون تومان می‌رسد، این بودجه سال گذشته نزدیک به 3 میلیارد و 700 میلیون بوده است که به این ترتیب این بودجه در سال جاری 85 درصد رشد خواهد داشت.

محمود میرزمانی، معاون پیشگیری و امور فرهنگی،‌ سازمان بهزیستی در باره برنامه‌های جدید این معاونت در سال جاری گفت: با تشکیل یک کمیته تخصصی برای نخستین بار در کشور سعی شده تا با بکارگیری برنامه‌های دقیق‌تر همکاری سازمان‌های مرتبط با این امر جلب شود.

به گفته میرزمانی کمیته کشوری پیشگیری از ایدز با همکاری سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم بهزیستی تشکیل شده‌است.

وی مهم‌ترین هدف این کمیته را تاکید بر آگاه‌سازی برای افرادی که رفتار پرخطر دارند عنوان کرده و افزود: جمعیت هدف در برنامه‌ریزی‌های آگاه‌سازی و پیشگیری از ایدز تمامی افراد جامعه تعریف شده‌اند، اما در برنامه‌ریزی‌های انجام شده کوشش شده تا به‌ ویژه برای کسانی که در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند و گروهی که مرتباً رفتار پرخطر دارند برنامه‌ریزی خاص اطلاع‌رسانی انجام شود.

معاون پیشگیری و امور فرهنگی سازمان بهزیستی درباره چگونگی دسترسی به کسانی که رفتار پرخطر دارند گفت: سعی شده تا از طریق مراکز سازمان بهزیستی تعدادی از این افراد شناسایی شده و تحت آموزش قرار بگیرند سپس از این گروه درخواست می‌شود تا آموخته‌هایشان را به سایر کسانی که رفتار پرخطر دارند آموزش داده و نتیجه آموزش را به مددکاران بهزیستی گزارش کنند.

کارگروه‌های ویژه‌ای با این هدف تاکنون در بیشتر نقاط آسیب‌خیز سراسر کشور تشکیل شده ‌است. امسال نیز همچون سال‌های گذشته فعالیت‌های پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی با محور آگاه‌سازی انجام خواهد شد و جمعیت هدف این برنامه نیز تمامی ایرانیان خواهند بود.

این بخش از برنامه‌های سازمان بهزیستی از طریق آموزش در مدارس، دانشگاه‌ها و محیط‌های کاری انجام خواهد شد.

 به گفته میرزمانی بودجه بخش پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی که از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد از 4میلیارد و 800میلیون تومان در سال گذشته به 7میلیارد و 400میلیون تومان در سال جاری افزایش یافته‌است. این بودجه صرف درمان معتادان و تهیه متادون، سرنگ و سایر نیازهایی که وجود دارد در این زمینه خواهد شد.

 با این حال معاون پیشگیری سازمان بهزیستی کمبود بودجه را مهم‌ترین مانع برای آموزش آحاد جامعه از طریق رسانه ملی عنوان کرده و گفت: ارائه آموزش همگانی از طریق صدا و سیما هزینه زیادی دارد و به همین دلیل سازمان بهزیستی تاکنون نتوانسته است از رسانه ملی که مهم‌ترین و پر‌مخاطب‌ترین اهرم در بخش آموزش‌های همگانی است سود ببرد.به گفته وی با وجود اهمیت زیاد صدا و سیما،  سازمان بهزیستی تاکنون نتوانسته ‌است موافقت مسئولان صدا و سیما را در این زمینه بدست آورد.

به این ترتیب آگاهی‌رسانی در زمینه آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، اعتیاد، ایدز و سایر آسیب‌های اجتماعی به آحاد جامعه هر چند در دستور کار مسئولین کشور قرار گرفته‌است اما همچنان مهم‌ترین اهرم اطلاع‌رسانی عمومی جامعه در این زمینه از دسترس برنامه‌ریزان اجتماعی دور است.

بهزیستی متکدیان مبتلا به ایدز و هپاتیت را پذیرش نمی‌کند

این در حالی است که قائم مقام معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفته است: با بررسی تعیین وضعیت متکدیان تحویل داده شده به شهرداری مشخص شده که 120نفر از آنان مبتلا به هپاتیت و یا ایدز هستند اما سازمان بهزیستی این بیماران را پذیرش نمی‌کند.

دکتر علی اصغر محکی در گفتگو با مهر افزود: بر اساس توافق‌های انجام شده، متکدیان توسط نیروهای انتظامی جمع‌آوری و به شهرداری تحویل داده می‌شوند تا شهرداری طی20روز وضعیت این متکدیان را مشخص کند و به سازمان‌های مربوطه تحویل دهد.

وی اظهار داشت: طی این 20 روز شهرداری وضعیت متکدیان را به لحاظ مجرم، معتاد و یا بیمار بودن  را مشخص می‌کند تا در صورت مجرم بودن به قوه قضائیه، در صورت اعتیاد به مراکز ترک اعتیاد و یا در صورت لزوم به سازمان بهزیستی ارجاع داده شوند.

محکی تصریح کرد: سازمان بهزیستی باید طی 20روز گذشته متکدیان مبتلا به ایدز و هپاتیت را تحویل می‌گرفت اما متاسفانه هنوز تحویل نگرفته است و حتی برخی از این افراد پس از گذشت یک سال هنوز در شهرداری نگهداری می‌شوند.

وی گفت: هم اکنون 120 نفر از متکدیان بیماری که در شهرداری نگهداری می‌شوند تعیین وضعیت شده‌اند به گونه‌ای که نوع بیماری آنان مشخص شده است اما سازمان بهزیستی هنوز این بیماران را تحویل نگرفته است.

قائم مقام معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: اگر شهرداری در مورد این متکدیان بیمار رفع تکلیف کرده و آنان را بار دیگر در سطح جامعه رها کند، علاوه بر طرح بحث چهره تکدی‌گری در سطح شهر، مسائل بهداشتی هم در این خصوص مطرح می‌شود چون رهاشدن این بیماران در خیابانها باعث انتقال و اپیدمی این بیماریها در جامعه می‌شود.

محکی با تاکید بر اینکه این بیماران مانند 120بمب بدون صدا هستند و هم اکنون در اردوگاه های ویژه و جدای از سایر متکدیان نگهداری می‌شوند، گفت: این بیماران تاکنون به لحاظ خوراک تامین شده و معاینات پزشکی و ارائه دارو نیز برای این افراد صورت گرفته اما امکانات شهرداری در خصوص نگهداری این متکدیان بیمار محدود است.

کد خبر 23730

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز