چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیدل کاسترو رهبر کوبا پس از 10 ماه در یک برنامه تلویزیونی ظاهر شد.

به نوشته ال موندو، کاسترو که سرزنده‌تر به نظر  می‌رسید و به جای یونیفورم سبز زیتونی خود لباسی ورزشی برتن کرده بود، در این برنامه که از طریق تلویزیون دولتی کوبا پخش شد در سخنانی در تشریح وضعیت بیماری خود و در پاسخ به ادعاهایی که در این باره مطرح می‌شوند،گفت: در حال انجام کارهایی هستم که باید انجام دهم، می‌گویند (بیماری من) از اسرار دولتی است، کدام اسرار دولتی؟

او افزود: تهدیدات علیه سلامتی همواره مانند برادری انسان را همراهی می‌کنند...خطراتی وجود دارند اما من نمی‌خواهم مردم ناامید شوند و می‌گویم هر آنچه باید به انجام می‌رسیده انجام شده است. [کاسترو به بهبود کامل نزدیک می‌شود]

فیدل کاسترو اما درباره فعالیت‌هایش و این که آیا به قدرت بازخواهد گشت و یا به مقاله‌نویسی برای روزنامه‌های کوبایی تحت عنوان تفکرات فرمانده "ادامه خواهد داد، توضیح خاصی ارائه نداد.

کاسترو درباره این که آیا مجددا در تلویزیون حضور خواهد یافت یا نه گفت: این اولین برنامه است باید ببینیم چطور خواهد بود.در آینده مسائل بیشتری خواهیم فهمید.کاسترو سپس به مزاح گفت: الان که مانند فوتبالیست‌ها لباس پوشیده‌ام.

رهبر کوبا قسمت اعظم این گفت و گوی یک ساعته تلویزیونی را به به دیدار نونگ دوک مانه دبیرکل حزب کمونیست ویتنام از کوبا و اوضاع در  ویتنام اختصاص داد. کاسترو از پیشرفت‌هایی که در عرصه اجتماعی ویتنام انجام گرفته تمجید کرد و از دیدار خود در سال 1973 از این کشور و در بحبوحه جنگ ویتنام با آمریکا یاد کرد.

ویتنام کشوری است دارای نظام سیاسی سوسیالیستی که اخیرا دروازه‌ای اقتصاد خود را بر سرمایه‌های خصوصی باز کرده است. برخی از تحلیل گران سیاسی می‌گویند:ویتنام ممکن است برای کوبای پس از کاسترو الگو قرار گیرد.

کد خبر 23694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز