همشهری آنلاین: آلمان و برزیل قصد دارند پیش نویس قطعنامه مشترک خود را علیه شنود ارتباطات الکترونیکی روز پنجشنبه در سازمان ملل ارایه کنند.

خبرگزاری آلمان گزارش داد روز دوشنبه به نقل از محافل دیپلماتیک دریافته است که در متن پیش نویس که در مقر سازمان ملل در نیویورک بین کشورهای عضو توزیع شده، بر حفاظت از حریم خصوصی و حقوق بشر تاکید شده است.

هفته آینده قرار است کمیته موضوعات بشردوستانه مجمع عمومی سازمان ملل در این باره رایزنی کند. گرچه بررسی‌ها به ماه نوامبر موکول می‌شود، اما این قطعنامه که انتظار می‌رود رای بالایی کسب کند، پذیرفته شده است. با این حال، قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل از نظر حقوقی الزام‌آور نیست.

محافل دیپلماتیک گفته‌اند این سند واکنشی به حملات جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا به گوشی تلفن همراه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیست، بلکه مدت‌هاست روی آن کار شده است.

در این قطعنامه به صراحت نامی از آژانس امنیت ملی آمریکا یا ایالات متحده به میان نیامده است. البته هنوز مذاکرات درباره متن این قطعنامه در جریان است. آلمان و برزیل به صورت موازی در تلاش هستند رای مثبت دیگر کشورها را کسب کنند.

این قطعنامه قرار است بحثی درباره حفاظت از ارتباطات در فضای عمومی در برابر تجاوز دولتی و وضع مقرراتی در این باره ایجاد کند. یکی از درخواست‌های پیش نویس قطعنامه این است که کمیسار حقوق بشر سازمان ملل به این موضوع بپردازد. آلمان و برزیل به تازگی تحت حملات جاسوسی آمریکا قرار گرفته‌اند.

کد خبر 236741
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز