گروه شهری: در حالی که سال گذشته کاهش منابع آب شیرین بیشترین توجهات را در روز جهانی محیط زیست به خود جلب کرده بود، امسال اما تشدید ذوب یخ‌های قطبی بیشترین مباحث محافل زیست محیطی را برانگیخته است.

به گزارش خبرنگار همشهری به نسبت سال‌های گذشته امسال کاهش نزولات جوی نیز نگرانی‌های فزاینده‌ای را برانگیخته است.

با توجه به اعلام سده در پیش رو به عنوان یک دوران نوین خشکسالی و بیابان‌زایی، ترکیب سه مولفه افزایش اثر گلخانه‌ای زمین، کاهش نزولات جوی و تشدید خشکسالی می‌تواند بشر معاصر را با بزرگترین بحران تاریخ سکونت انسان در کره زمین روبه‌رو کند.

به گزارش ایسنا هفته جاری برنامه محیط زیست سازمان ملل به مناسبت فرارسیدن روز جهانی محیط زیست (پانزدهم خرداد) با انتشار گزارشی اعلام کرد: گرم شدن زمین که بیشتر بر اثر انتشار گازهای گلخانه‌ای به ویژه CO2 است، همچنان رو به افزایش بوده و خسارات فراوانی را به زمین و ساکنان آن وارد آورده است؛ به‌طوری‌که بر اساس پیش‌بینی‌های دانشمندان تا پایان قرن جاری دمای کره زمین بین 4/1 تا 8/5 درجه سانتی‌گراد گرم خواهد شد.

این در حالیست که از سال 1980 تا کنون 20 تا 30 درصد یخ‌های دریاهای اروپایی بر اثر گرما از بین رفته‌اند.

گرم شدن هوا از یک سو و آب شدن یخ‌ها از سویی دیگر نه تنها محیط زیست را دگرگون کرده بلکه زندگی انسان را در مناطق مختلف زمین دستخوش تغییرات ناگوار قرار داده است، آنچنان که آب شدن یخ‌های قطبی که پیش بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور در فصل تابستان به کلی از بین بروند، بر زندگی خرس‌های قطبی تاثیر فراوان گذاشته و موجب کاهش وزن 15 تا 26 درصدی وزن آنها شده است.

علاوه بر این کاهش بارش باران که باعث کاهش تولید محصولات کشاورزی می‌شود، در سالهای آتی زندگی 300 میلیون از جمعیت جهان را به ویژه در قاره آفریقا که وابسته به محصولات کشاورزی هستند را در معرض خطر قرار داده و میزان گرسنگی را در جهان افزایش می‌دهد.

برآورد می‌شود که از سال 1960 تا کنون،‌ در نیمکره شمالی زمین در طول هر دهه 3/1 درصد بارش برف کاهش یافته است.

پیام دبیرکل سازمان ملل متحد

از سوی دیگر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی‌به مناسبت روز جهانی محیط زیست، بار دیگر بدون اشاره به مخالفتهای آمریکا با کاستن از تولید گازهای گلخانه‌ای تصریح کرد: این گازها بشدت در حال افزایش هستند و باعث گرم شدن زمین شده اند.

وی در این پیام می‌افزاید: تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت انسانها، موجب گرم شدن زمین شده و غلظت گاز دی اکسید کربن در هوا، ظرف 600هزار سال گذشته به این حد نبوده و بشدت درحال افزایش است.

دبیرکل سازمان ملل، تصریح کرده است: عمده‌ترین نشانه تغییرات آب و هوا در مناطق قطبی دیده می‌شود. قطب شمال دو برابر سریع‌تر از بقیه جهان گرم می‌شود، ضخامت و مقدار یخهای دریای قطب شمال رو به کاهش است.

کد خبر 23668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز