همشهری آنلاین: مدیرکل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: کمیسیون‌های سه‌گانه قرآنی که زیر نظر شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی فعالیت دارند، باید دست به دست هم دهند تا بتوانند یک جریان عمومی در جامعه ایجاد کنند، جریانی که در نهایت به توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی منجر شود.

محمد بنیادی، مدیرکل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ضرورت توجه به گسترش آموزش‌های قرآنی در کشور اظهار کرد: از اوایل انقلاب تاکنون شاهد حرکت‌های خوب قرآنی هستیم، البته ریشه این فعالیت‌های قرآنی به قبل از انقلاب بازمی‌گردد؛ زمانی که اساتیدی از جمله مولایی و مروت به تربیت شاگردان قرآنی می‌پرداختند.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی رشد جهشی خوبی در فعالیت‌های قرآنی داشته‌ایم، عنوان کرد: قبل از انقلاب رادیو قرآن، شبکه قرآن سیما، دانشگاه‌های قرآنی و حتی اساتید قرآنی نداشتیم، البته با راه‌اندازی این بخش‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌توان به جرأت اعلام کرد که هم‌اکنون 99 درصد فعالیت‌های کنونی ما در حوزه قرآن باعث خوشحالی است.

بنیادی در ادامه عنوان کرد: وجود شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی همان هنر مدیریت است که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اثرات خوب فعالیت این شورا باشیم.

بنیادی با عنوان این مطلب که ما در بهره‌گیری از بهترین روش‌های آموزشی قرآن هنوز عقب هستیم، افزود: هنوز نتوانسته‌ایم ارتباط معناداری بین اساتید قرآنی و جامعه ایجاد کنیم و این در حالی است که باید بتوانیم ارتباط خوبی بین اساتید قرآنی و فراگیران قرآن ایجاد کنیم و روی یک روش خاص یا یک استاد خاص قرآنی متمرکز نشویم.

هنوز موفق نشده‌ایم نظرات کارشناسان قرآنی را احصا کنیم

وی عنوان کرد: در بحث آموزش عمومی قرآن هنوز موفق نشده‌ایم که نظرات کارشناسان قرآنی را احصاء کنیم و از این نظر که نظرات کارشناسانه اساتید قرآنی را مورد استفاده قرار دهیم، بسیار عقب هستیم که البته در این میان کمیسیون‌های سه‌گانه قرآنی که زیر نظر شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی فعالیت دارند، باید دست به دست هم دهند تا بتوانند یک جریان عمومی و اکسیژنی را در جامعه ایجاد کند، جریانی که همه بتوانند از آن استفاده کنند و در نهایت به توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی منجر شود.

مدیرکل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به فعالیت کمیسیون آموزش عمومی قرآن که متولی اصلی آن وزارت آموزش و پرورش است، اظهار کرد: به طور کلی بحث آموزش قرآن در دو حوزه رسمی و عمومی تقسیم‌ می‌شود که بحث آموزش‌های رسمی زیر نظر سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بوده و منابع و محتوای این حوزه توسط این سازمان تولید می‌شود و البته هر مجموعه‌ای تکلیف دارد که مأموریت‌های خود را در این حوزه به نحو شایسته انجام دهد.

بنیادی ادامه داد: اما بحث آموزش عمومی قرآن در مدارس نیز بر عهده کمیسیون آموزش عمومی قرآن است که این کمیسیون از پایه اول ابتدایی تا پایان تحصیلات دانش‌آموزان در مقطع دبیرستان تلاش می‌کند تا دانش‌آموزان در چهار دوره سه ساله بتوانند به نقطه‌ای برسند که قادر به روخوانی صحیح قرآن باشند و همچنین با تدبر در قرآن بتوانند زیبایی‌های قرآن را استخراج کرده و در زندگی خود به کار گیرند.

اهداف هشت‌گانه آموزش عمومی قرآن به توسعه فعالیت‌های قرآنی منجر می‌شود

وی با اشاره به اهداف هشت‌گانه آموزش عمومی قرآن که از سوی کمیسیون آموزش عمومی قرآن تدوین شده است، عنوان کرد: این اهداف که در بحث آموزش عمومی قرآن برای کل کشور مورد استفاده خواهند بود، نه تنها با اهداف آموزش عمومی قرآن در تضاد نیستند، بلکه به نوعی تکمیل‌کننده هستند و کمک می‌کنند تا بحث آموزش عمومی قرآن در کشور توسعه خوبی داشته باشد.

مدیرکل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: در بحث آموزش قرآن اگر بخواهیم به دارایی‌های خود نگاه کنیم باید نمره خوبی به خود بدهیم و انصاف این طور حکم می‌کند، اما اگر بنا باشد که به وضعیت ایده‌آل نگاه کنیم، باید بگوییم که تنها یک درصد از کار انجام شده و هنوز 99 درصد از کار روی زمین است.

وی با بیان اینکه در بحث آموزش قرآن هنوز یاد نگرفته‌ایم که با نیازسنجی و بر اساس ذائقه و سلیقه مخاطبان خود کار کنیم، اظهار کرد: روش سنتی آموزش قرآن روش بسیار مهم و اثرگذاری برای آموزش قرآن است که در این زمینه بسیار پاسخ‌گو است و البته این روش برای افرادی مناسب است که علاقه‌مند به کارهای هنری و خلاقیت هستند؛ اما برای عموم مردم باید از روش‌های فراگیر و عام که تسهیل‌کننده هستند، استفاده شود.

کد خبر 236635
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز