پارسا پیروزفر در سومین تجربه کارگردانی‌اش به سراغ متنی از مری جونزف بازیگر و نمایشنامه‌نویس ایرلندی رفته‌است.

 نمایش سنگ‌ها در جیب‌هایش

«سنگ‌ها درجیب‌هایش» در سال 1999میلادی نوشته شد و توانست به‌عنوان بهترین متن کمدی، جایزه اولیویه را کسب کند. متن ساده این اثر به زبان‌های مختلف ترجمه و توسط هنرمندان مختلف اجرا شد. حال پارسا پیروزفر این متن را خود ترجمه کرده و به همراه رضا بهبودی که پیش از این در نمایش «گلن گری گلن راس» و نمایشنامه‌خوانی «خدای کشتار» با وی همکاری داشته آن را روی صحنه برده‌است. این نمایش حکایت بازی 2هنرور سینما در ایرلند است که در سالن استاد فرهاد ناظرزاده روی صحنه است.

مری جونز به همراه 4زن دیگر که از فضای مردانه تئاتر ایرلند خسته شده بودند «بنگاه تئاتر شرانبک» را پایه‌گذاری کردند. در این نمایش عمدتا نقش مردان توسط زنان بازیگر انجام می‌گرفت و بازیگران با گرفتن یک عصا و اضافه کردن یک شال گردن در جلوی تماشاگران نقش خود را عوض می‌کردند، حال این اتفاق در نمایش پارسا پیروزفر توسط او و رضا بهبودی صورت می‌گیرد. پیروزفر علاوه برکارگردانی این نمایش به همراه بهبودی ، تمامی نقش‌های این نمایشنامه را برعهده دارد. این دو بازیگر که نقش جیک و چارلی را بازی می‌کنند با زدن عینک، تغییر شکل کلاه و یا دست گرفتن یک بیسیم به قالب شخصیت‌های دیگر نمایشنامه حتی زنان نمایشنامه می‌روند.

این مرز‌گذاری چنان دقیق در بازیگری صورت می‌گیرد که نه‌تنها باعث سردرگمی تماشاگر نمی‌شود، بلکه برای حاضران نکته جذابی محسوب می‌شود. این موضوع تنها نو‌آوری نمایش نیست. طراحی صحنه هم بسیار ساده انتخاب شده‌است. تصاویری با گرافیک ساده که بنا به موقعیت صحنه‌ها تغییر می‌کند، شکل جدیدی به نمایش داده که با حال و هوای زمان نمایش هماهنگ است. کارگردان با آگاهی به سمت سادگی در میزانسن و طراحی صحنه رفته‌است و این انتخاب باعث شده که بخشی از تئاتر که شامل طراحی صحنه، لباس‌ها و تعدد شخصیت است در ذهن مخاطب شکل بگیرد و اجرای نمایش تا پایان هم در ذهن مخاطب ادامه داشته‌باشد.

 

کد خبر 236594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز