همشهری آنلاین: رییس‌جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: باعث امیدواری است که کشورهای مختلف به این نتیجه رسیده اند بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و باید از طریق سیاسی حل و فصل شود و این بهترین مسیر برای به پایان رسیدن سریع تر خشونت ها در این کشور است.

روحانی و اخضر ابراهیمی

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در دیدار اخضر الابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، ضمن اظهار امیدواری برای به ثمر رسیدن تلاش ها در راستای برقراری ثبات و امنیت در سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای توقف درگیری ها و احیاء آرامش در سوریه دریغ نخواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رییس جمهور با بیان این‌که به نظر می‌رسد درباره دو مسأله در سوریه اشتراک نظر بیشتری وجود دارد، اظهار داشت: نکته اول این است که تقریباً همه طرف های دخیل در این بحران، شرایط کنونی، حضور تروریست ها از کشورهای مختلف در سوریه، کشته شدن روزانه مردم در درگیری ها، آوارگان میلیونی و تخریب عمومی سوریه را غیرقابل قبول دانسته و معتقدند این درگیری ها تأثیرات نامطلوبی در کشورهای منطقه نیز داشته است.

روحانی افزود: مسأله دوم اتفاق نظر عمومی بر این نکته است که آینده سوریه باید بر مبنای رأی و نظر مردم و در یک انتخابات آزاد با حضور همه طرف ها تعیین شود، اما مشکل اصلی این است که چگونه باید از وضع موجود به نقطه مطلوب رسید؟

رییس جمهور در تشریح وجوه مختلف این مشکل تصریح کرد: اولین وجه مشکل این است که بین معارضین سوری وحدت نظر وجود ندارد و در بین آنان گروه های تروریستی وجود دارد که نه دولت را قبول دارند و نه معارضین و از سوی دیگر کشورهای همسایه سوریه و قدرت های بزرگ جهانی نیز نظر واحدی درباره آینده این کشور ندارند؛ از این رو ایجاد اتفاق نظر بین دولت، معارضین و همسایگان سوریه و نیز قدرت های بزرگ جهانی مشکلی بزرگ پیش روی تلاش ها برای صلح است.

روحانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد تا در عرصه های مختلف در جریان هر تحرک و تلاشی برای ثبات در سوریه نقشی مثبت ایفا نماید و تفاوتی ندارد که این تلاش تحت عنوان اجلاس ژنو 2 یا هر تحرک دیگری صورت گیرد.

رییس جمهور ادامه داد: آمادگی کامل داریم تا برای تقویت اشتراک نظر بین همسایگان سوریه جلساتی برگزار شود و این مسأله را به برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه نیز اعلام کرده ایم.

روحانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر تداوم ارسال کمک های نوع دوستانه و مواد غذایی به سوریه، تلاش برای ممانعت از هرگونه تردد تروریست ها از خاک کشورش، انهدام کامل همه سلاح های شیمیایی در سوریه و اخراج گروه های تروریستی از خاک این کشور به عنوان اولین قدم مهم برای دستیابی به صلح پایبند بوده و این اقدامات را به نفع مردم سوریه، کشورهای منطقه و خودش می داند.

رییس جمهور برای اخضر الابراهیمی و دبیرکل سازمان ملل در مسیر تلاش برای برقراری صلح و دموکراسی در سوریه آرزوی موفقیت کرده و حمایت کامل جمهوری اسلامی ایران از این تلاش ها را اعلام کرد.

اخضر الابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز در این دیدار با اشاره به سفر خود به کشورهای مختلف پیش از برگزاری نشست اجلاس ژنو2 گفت: هدف از برگزاری این نشست، ایجاد بستری برای دیدار و گفتگوی طرفین منازعه در سوریه و کمک به پایان دادن به خشونت های جاری برای برپایی سوریه جدید است.

نماینده سازمان ملل با اشاره به دیدار پیشین خود با دکتر روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: بنده همواره قویاً از حضور ایران در نشست ژنو 2 دفاع کرده ام و البته امید دارم در صورت حضور و یا عدم حضور ایران در این نشست، همکاری های تنگاتنگ ما با ایران در جریان برگزاری این نشست و پس از آن برای صلح در سوریه تداوم یابد.

کد خبر 236498
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز