همشهری آنلاین: مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری از برپایی بزرگ‌ترین گروه سرود جهان با هنرنمایی ۱۰۰هزار نفر خبر داد و گفت:‌ قصد داریم که در گینس رکورد ثبت کنیم.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیروز ارجمند برای دومین بار با خبرنگاران موسیقی رسانه‌ها نشست هم‌اندیشی گذاشت و برنامه‌های این مرکز را برای پنج‌ماه آینده تشریح کرد.

او بیان کرد:‌ پاییز 92 بهاری دیگر برای موسیقی ایران است و امیدواریم به یاری خداوند روزهای خوبی را در عرصه موسیقی پشت سر بگذاریم.

ارجمند که سال گذشته به عنوان مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری منصوب شد در سخنانی بیان کرد: سال گذشته اولین مشکل من اعتبارات بود که البته تمام نهادها درگیر آن بودند و تا پایان سال به پرداخت بدهی‌ها اقدام کردیم اما اقدام دوم تغییر سیاست‌های این مرکز بود، که برخی فعالیت‌ها نیاز به بودجه ندارد و بعضی دیگر نیازمند بودجه است.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری ادامه داد:‌اولین اقدام بنده تشکیل شورای تخصصی بود که متشکل از اقتصاد‌دانان‌، آهنگ‌سازان،‌استادان دانشگاه و جامعه‌شناسان می‌شود. این شورا مسیر ما را روشن کرد و باید بگویم که ما در این مدت ساعتی بیکار نبودیم و پس از تشکیل شورا به بررسی آسیب‌شناسانه موسیقی و اهداف مرکز پرداختیم.

وی با بیان اینکه تولید،‌ اجرا، پژوهش و انتشارات از فعالیت‌های این مرکز بوده است، افزود: در این راستا وارد عرصه جدیدی به نام پخش محصولات موسیقی شدیم که گام مهمی بود. همچنین تمرکز بیشتر بر روی استان‌ها از دیگر اقدامات ما بود چرا که عمده هنرمندان ما در شهرستان‌ها بالنده می‌شوند و باید شرایط بهتری برای آن‌ها فراهم شود.

او ادامه داد:‌ بنابراین تلاش کردیم تا ارتقاء کیفیت و محصولات بیشتر شود و این در حالی است که تولیدات ما در استان‌ها پنج‌برابر افزایش پیدا کرده است. همچنین برخی از استان‌ها در حال تولید پروژه‌های ملی هستند که ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

پیروز ارجمند از تجهیز استودیوی حوزه هنری نیز خبر داد و گفت: تجهیز استودیوی استان‌ها از دیگر برنامه‌های ما بود و در این راستا استودیوی پنج استان تجهیز شد. استودیوی شماره دو حوزه هنری نیز در حال راه‌اندازی است و به این منظور به ترتیب صدابردار در تهران و استان‌ها پرداختیم و مسترکلاس‌هایی در این راستا برگزار شد.

این آهنگساز بخش دیگری از سخنانش را به فصل‌نامه مقام موسیقایی اختصاص داد و گفت:‌این فصل‌نامه هم‌اکنون در پنجمین دوره خود به سر می‌برد که هر دوره رویکرد خاص خود را داشته است. این فصل‌نامه به سردبیری بنده منتشر می‌شود و سعی کردیم که مطالب آن را برای مخاطب عام نیز تقویت کنیم.

وی افزود: نشریه ماهور نشریه تخصصی است و در آن دید نقادانه‌ای به مسائل موسیقی داشته‌ایم. سعی کردیم مطالب آن حد و مرزی با مجلات عام و تخصصی داشته باشد و در پرونده اول که زمستان امسال منتشر می‌شود، به آموزش عالی موسیقی پرداختیم.

ارجمند با بیان اینکه راه‌اندازی دوباره کنسرت‌ها و برگزاری 40 کنسرت از دیگر اقدامات مرکز بوده است،‌گفت:‌ سعی کردیم روند صدور مجوز را تا حد امکان کوتاه کنیم و حتی بعضی از گروه‌ها در نصف روز مجوز دریافت کردند. این در حالی است که از نظر ما اساتید موسیقی هیچ نیازی به اخذ مجوز ندارند چرا که وقتی ما به هنرمندی ایمان داریم باید اجازه دهیم در فضایی راحت کار خود را ارائه دهد.

او اظهار تأسف کرد که در این سال‌ها مسؤولان به جای اعتمادسازی با هنرمندان آن‌ها را کنترل و ممیزی کردند و جوی امنیتی برای هنرمندان ایجاد شد.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری از انجام چند تفاهم با مراکز مختلف نیز سخن گفت و در این باره توضیح داد: تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش داشتیم تا در زمینه سرودهای دانش‌آموزشی، کنسرت و بورسیه برای دانش‌آموزان کشور فراهم شود. البته تولیداتی هم در این زمینه داشتیم که آماده توزیع است.

ارجمند همچنین گفت: ثبت چند موضوع ملی در کمیسیون ملی و سخنرانی در آنجا، تعامل با وزارت ارشاد برای اولین‌بار پس از انقلاب و همکاری در برگزاری چند جشنواره از دیگر اقدامات ما بود. بنده توانستم در شورای ارشاد صاحب کرسی شوم و خوشبختانه در سطح عالی با وزارت ارشاد تعامل کردیم. همچنین با تعامل با صداوسیما قرار است بیش از 100 ساعت برنامه‌سازی برای این مرکز داشته باشیم.

او افزود: حوزه هنری اقدام به برگزاری جشنواره ملی موسیقی دانشجویان کشور نیز کرده است که دبیرخانه آن تاسیس شده است.

ارجمند از امضا تفاهم‌نامه‌هایی با خانه موسیقی، بنیاد ایثارگران و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خبر داد.

این استاد دانشگاه با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی خنیاگران انقلاب اسلامی در سال گذشته گفت:‌ جایزه ویژه برگزیدگان این جشنواره انتشار آثار آن بود که هم‌اکنون اثر سه گروه ضبط شده و در حال آماده‌سازی است. حتی با برخی از گروه‌ها برای انتشار کار دوم‌شان نیز قرارداد بسته‌ایم.

وی همچنین گفت: طرحی برای اولین‌بار در دنیا از سوی حوزه هنری ارائه شده است که آن برپایی بزرگترین گروه سرود جهان با هنرنمایی 100هزار نفر محسوب می‌شود. این طرح با مشارکت چند نهاد برگزار خواهد شد و دبیرخانه آن تأسیس شده است. می‌خواهیم این رکورد را در گینس ثبت کنیم و با تعاملی که با وزارت آموزش و پرورش، شهرداری،‌ ارشاد و... داشته‌ایم، این رویداد در میدان آزادی شکل خواهد گرفت. همچنین هم‌زمان یک میلیون دانش‌آموز در کل کشور این سرود را اجرا می‌کنند.

او از برگزاری جشنواره موسیقی «افلاک» در کرمان خبر داد و گفت: این جشنواره اردیبهشت‌ماه با موضوع ستایش برگزار خواهد شد که به طور تخصصی به موسیقی سنتی کشورهای شرق می‌پردازد. با وجود اینکه هنوز فراخوان منتشر نشده اما شش کشور اعلام آمادگی کرده‌اند.

ارجمند اظهار کرد: جشنواره دیگری که قصد برگزاری آن را داریم جشنواره ملی موسیقی آوازی ایران است که تیم داوری قوی‌ای خواهد داشت و در سطح منطقه‌ای و کشوری برگزار خواهد شد. به هر حال موسیقی آوازی در حال از بین رفتن است و باید حمایت شود، از این رو این جشنواره‌ها به صورت دوره‌ای برگزار خواهند شد.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری ادامه داد: پخش موسیقی و مافیایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند یکی از دغدغه‌های ناشران است که ما با تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌های دیداری، شنیداری و مکتوب و احداث آن در مکان‌های عمومی سعی می‌کنیم این رویداد را دگرگون کنیم.

صحبت درباره طرح‌های پژوهشی حوزه هنری بخش دیگری از سخنرانی ارجمند را در برگرفت که او از مقولات «فقه و موسیقی»، «بررسی مقام و دستگاه در تلاوت قرآن کریم»، «تولید اذان در هفت دستگاه مختلف»، «تجارت و موسیقی» و «جامعه‌شناسی موسیقی ایران پس از مشروطه» به عنوان این پژوهش‌ها یاد کرد.

پیروز ارجمند از تولید 70 آلبوم موسیقی در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: آلبوم مسیحا با صدای حسام‌الدین سراج، 16 آلبوم موسیقی کودک، 24 آلبوم دایرة‌المعارف صوتی مکتوب آواهای عاشورایی اقوام ایران با پژوهش جهانگیر نصری‌اشرفی، نوحه‌های قدیم ایران، آلبومی بر روی اشعار پروین اعتصامی، مارش‌های ایرانی، ردیف موسی معروفی،‌ آلبوم نوروز، اثری با اجرای ارکستر سمفونیک ارمنستان و پرتره‌هایی از هنرمندانی چون جلال ذو‌الفنون و علی حدادیان و... از این جمله هستند.

او در پایان سخنانش اظهار کرد: دفتری را با عنوان دانش‌نامه چند رسانه‌ای موسیقی محلی ایران در جهت حفظ میراث موسیقی محلی احداث کرده‌ایم و طرح تکریم هنرمندان موسیقی نواحی از برنامه‌های مهم ما است.

کد خبر 236393
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز