گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزی از برگزاری جلسه‌ای ویژه برای حل مشکلات ال‌سی ۳۰ درصدی خبر داد و گفت: بانک‌ها ابهاماتی را درباره مصوبه ال‌سی ۳۰درصدی داشتند که در جلسه‌ای که ۲روز قبل با حضور مدیران عامل بانک‌ها در بانک مرکزی برگزار شد، این ابهامات در زمینه تأمین اعتبار ارزی حل شد.

 این تازه‌ترین واکنش ولی‌الله‌سیف به انتقادهای گسترده مبنی بر مقاومت بانک‌ها در برابر وعده رئیس‌جمهور جهت کاهش آورده ریالی گشایش ال‌سی از 130درصد به 30درصد است. به گزارش همشهری، حسن روحانی رئیس‌جمهور ‌ماه گذشته از تصمیم دولت برای کاهش آورده ریالی گشایش ال‌سی با هدف تسهیل فرایند واردات مواداولیه و کالاهای واسطه‌ای خبر داده بود، اما تا‌کنون بانک‌ها به‌دلیل ابهام‌های مطرح شده از اجرای این تصمیم سر باز می‌زدند که انتقادهای فعالان اقتصادی را به همراه داشته است.

یک عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر اینکه با عدم‌اجرای ال‌سی ۳۰ درصدی با کاهش مواداولیه مورد نیاز تولید مواجه می‌شویم، گفت: دولت برای حل این مشکل اقدام کرده و ممکن است تا زمان اجرای این تصمیم توسط بانک‌ها مدتی طول بکشد. سیدحمید حسینی با تأکید بر اینکه گشایش اعتبار 30درصدی حرکت درست و مثبتی است، اظهارداشت:

باید مشکلات اجرای این طرح حل شود. حسینی درخصوص اینکه رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده که 30درصد ریالی می‌تواند به شکل اعتباری هم اجرا شود، گفت: باید این بخش را بر‌عهده بانک و مشتری و رابطه میان آنها بسپاریم؛ چرا که بانک‌ها با مشتریان خودشان هماهنگ هستند. عضو دیگر اتاق تهران با تأکید بر اینکه بانک‌ها زیر بار گشایش ال‌سی ۳۰‌درصدی نمی‌روند، خواستار آن شد تا بانک مرکزی مکانیسم شفافی مشخص کند. به گزارش فارس، محمدمهدی راسخ گفت: ال‌سی 30درصدی هنوز از سوی بانک‌ها عملیاتی نشده است و بانک‌ها زیربار آن نرفته‌اند؛ چرا که هیچ تضمینی وجود ندارد تا در زمان مبادله اسناد، ارز مورد نظر از سوی بانک مرکزی تخصیص داده شود.

کد خبر 236060
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز