همشهری‌انلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی گفت: ایام ارتحال امام بهانه‌ای است برای این که احزاب مختلف و جریانات سیاسی - اجتماعی بیعت خود را با راه و خط امام (ره) اعلام کنند و بهتر از هر زمان می‌توان متوجه شد که امام خمینی (ره) محور اساسی وحدت در جامعه‌ی ماست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ سیدحسن خمینی که در سالروز ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در حرم مطهر امام خمینی (ره) سخن می‌گفت ضمن قدردانی از حضور مردم و مسوولان در این مراسم آن را یادآوری ارزش‌های واصئه انقلاب اسلامی خواند و اظهار داشت: امام در وصیت‌نامه‌ی خود انگیزه‌ی الهی و وحدت کلمه را علت پدید آمدن انقلاب می‌داند و تاکید می‌کند که علت بقای انقلاب نیز همین دو عامل است. قطعا آنچه انقلاب اسلامی ایران را از سایر انقلاب‌ها متمایز کرده و رنگ و بوی دیگری به آن بخشیده و تمام تحلیل‌های جامعه شناسان را به هم ریخته است انگیزه‌ی الهی است.

وی افزود:‌ این که امام می‌گوید ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد به این معناست که اگر ملتی برای آرمان و هدف خود حاضر است جانش را بدهد هیچ گاه در بند اسارت باقی نمی‌ماند و اگر قرار باشد، جانش را نیز فدا می‌کند.

نوه‌ی امام خمینی (ره) در ادامه انگیزه‌ی الهی را بزرگترین عامل توفیق انقلاب خواند و تصریح کرد: هرگاه این انگیزه در جان و روح جامعه‌ی ما بود و آن را احساس کردیم می‌توانیم امیدوار باشیم که همان تلاش‌ها در نقطه نقطه‌ی سرزمین ما ادامه دارد. خوشبختانه روحی که امام در سرزمین ما دمیده ادامه دارد و این خط مستحکم در میان نسل‌های حاضر مشاهده می‌شود و هر چه در تقویت آن بکوشیم نه تنها تلاش بیهوده نکرده‌ایم بلکه دست به کاری بزرگ برای تثبیت انقلاب زده‌ایم.

سیدحسن خمینی در ادامه با اشاره به نامگذاری امسال به سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی از سوی مقام معظم رهبری یادآور شد: وحدت و اتحاد همان شرط اساسی برای توفیق انقلاب و نظام در مرحله‌ی پیدایش و بقاست. با توجه به محور قرار گرفتن امام در جامعه‌ی امروز و این که همه‌ی جریانات سیاسی پیرامون این عمود انقلاب متفقند تبلور اندیشه‌ی امام در قانون اساسی نیز می‌تواند بزرگترین عامل برای وحدت باشد چرا که بدون داشتن محور وحدت نیز ممکن نیست.

وی خاطرنشان کرد: شکوه و عظمت مراسم بزرگداشت سالگرد امام خمینی نشان می‌دهد که مردم ما خواستار امام و یادآور ارزش‌های ایشان هستند و بیش از هر زمان دیگر یادآوری می‌شود که این مبنای اساسی برای وحدت در جامعه‌ی ما وجود دارد.

فرزند یادگار امام یکی از عوامل دیگر وحدت را سعه صدر دانست و تاکید کرد: اگر پیامبر اسلام در قرآن به واسطه‌ی این صفت یاد شده است امام نیز در روزگار ما مصداق بارز شرح صدر است و اگر نبود این انشراح در سینه‌ی امام انقلاب توفیق پیدا نمی‌کرد؛ این که ما هر کس و گروهی را که نمی‌پسندیم متهم به ضعف و کاستی کنیم تا حد زیادی نبود شرح صدر است.

وی ادامه داد: ذکر انقلاب در حالی بلندمرتبه می‌شود و رافت می‌گیرد که شرح صدر در میان همه‌ی ما وجود داشته باشد؛ انسان‌ها این حق را دارند که اگر اشتباه کنند از آن‌ها بگذریم وجود اختلاف سلیقه نیز در جامعه‌ی امری طبیعی است اما رمز بقای وحدت شرح صدر است. قطعا اشاره‌ی مقام معظم رهبری به وحدت اشاره‌ی وافر به این است که باید تمرین شرح صدر کنیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسمین سید حسن خمینی خاطرنشان کرد: خودداری از خودبزرگ‌بینی و تحقیر دیگران از عوامل دیگر وحدت در جامعه است؛ به حمدالله امروز در جامعه‌ی ما پس از رحلت امام خلف شایسته‌ی ایشان سکان‌دار انقلاب است و جامعه‌ی ما پس از رحلت امام با بیعت با یکی از بهترین شاگردان امام توانست در این 18 سال از گردنه‌های سختی عبور کند و اگر نبود وحدت و انگیزه‌ی الهی و اگر نباشد شرح صدر و دوری از خودبزرگ‌بینی این راه هموار نخواهد بود.

وی افزود: سنگینی که کمر انقلاب را می‌تواند بشکند تنها در اثر شرح صدر به حکم قرآن مرتفع می‌شود و ذکر امام تنها در اثر چنین صفاتی است که بلند و بلندتر خواهد شد. مطمئنا با آنچه در ملت ایران وجود دارد، صفاتی که در وجود مسئولان نظام است و روح عظیم و غنی دمیده شده در وجود این ملت است که چنین روزهایی شاهد تبلور آن هستیم آینده مانند گذشته از آن ماست و این ملت ایران است که از پیچ و خم‌های پیش رو عبور می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در پایان اظهار داشت: تهدیدات هسته‌یی و حضور اشغالگران در منطقه هیچ کدام نمی‌تواند بر مردمی که به وحدت پایبند هستند و انگیزه‌ی الهی دارند تاثیر بگذارد؛ البته در این راه روح امام و ارواح طیبه شهدا با استعانت از اولیاء خدا نیز باعث می‌شود که آینده از آن جامعه‌ی ما باشد چنانکه گذشته بوده است.

در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌ الاسلام و المسلمین هاشمی شاهرودی، رییس قوه‌ی قضاییه، غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس شورای اسلامی، محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور و جمع زیادی از مسئولان عالی کشور حضور دارند.

حضور صدها خبرنگار، گزارشگر و تصویربردار داخلی و خارجی برای پوشش این مراسم در حرم مطهر امام نیز چشم‌گیر است.

اعضای بیت شریف امام خمینی (ره‌) نیز در این مراسم حضور دارند.

 

کد خبر 23590

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز