همشهری آنلاین: تندیس بزرگی از فردوسی شاعر حماسه‌سرای کشورمان یک‌شنبه 13 خرداد در کتابخانه ملی رونمایی شد.

به گزارش مهر این تندیس که 8 مترطول و 10 تن وزن دارد و از جنس برنز ساخته شده است حاصل هنرنمایی یک مجسمه ساز از جمهوری آذربایجان است. این تندیس شب یک‌شنبه با حضور  علی اکبر اشعری مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رونمایی شد. 

تندیس فردوسی که در کتاب‌خانه ملی نصب شد 8 متر طول و‌10 تن وزن دارد و از جنس برنز است

علی اکبر اشعری در ابتدای این مراسم در سخنان کوتاهی گفت: نام فردوسی با حماسه، هنر، حکمت و ادب فارسی آمیخته است و سروده او شاهنامه سند و شناسنامه و هویت زبان فارسی است. امروز در هیچ جای جهان نام فردوسی ناشناخته نیست و انتخاب تندیس او به پاس کار بزرگش در زنده نگاه داشتن ادب فارسی است.

اشعری، توفان شب شنبه  تهران را عامل تاخیر پیش آمده در برگزاری این مراسم ذکر کرد و افزود: این توفان حکمتی داشت که اگر برداشت درستی از آن بکنیم، باید بگوئیم به این خاطر بوده است که در چند روز اخیر پرده‌ای که تندیس بزرگ فردوسی را پوشانده بود، مانع دیدن تندیس برای کسانی بود که از اتوبان همت تردد می کنند. اما توفان امشب این مانع را از میان برداشت و مردم توانستند زودتر از زمان مقرر تندیس را مشاهده کنند.

عیسی‌اف سازنده تندیس فردوسی پیش  از هم با ساخت تندیسی از یک رزمنده در خرمشهر، مجسمه‌ای را به ایران هدیه کرده بود

نسیم عیسی اف سازنده آذربایجانی تندیس هشت متری فردوسی نیز در سخنانی با ابراز مسرت از ساخت این تندیس و انتقال آن به ایران، گفت: اگر همکاری دوستان ایرانی از جمله رایزن فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان نبود نمی‌توانستم آن را به ایران منتقل و در محل کتابخانه ملی نصب کنم. 

وی سپس به نخستین پروژه مجسمه سازی‌اش در ایران اشاره کرد و افزود: 15 سال پیش نیز در خرمشهر مجسمه‌ای را از یک رزمنده ساختم و آن را نصب کردم و امیدوارم ساخت تندیس فردوسی نیز آخرین کارم در ایران نباشد و باز هم بتوانم مجسمه شخصیت‌های فرهنگی ایرانی را بسازم؛ چرا که معتقدم اینگونه کارها در گسترش روابط فرهنگی دو کشور ایران و آذربایجان نقش یزرگی ایفا می کند.

این مجسمه ساز باکویی در پایان مراتب تشکر خود را از تمام کسانی که وی را در ساخت و حمل تندیس بزرگ فردوسی از باکو به تهران و نصب آن، به ویژه طرف های ایرانی اعلام کرد و به او لوح سپاسی داده شد.

در این مراسم حاج مهدی شایانی نقال برتر کشور، مجلس رستم و سهراب را نقل کرد. نکته جالب در نقالی او این بود که در پایان قصه و درست در صحنه کشته شدن شدن سهراب به دست رستم، کنترل خود را از دست داد و به شکلی عجیب و همراه با گریه صحنه نمایش را ترک کرد. ناتمام ماندن قصه و زنده ماندن سهراب با ابراز احساسات حضار مواجه شد.

گفتنی است در پایان مراسم نقالی، از این نقال برتر کشور با اهدای لوح سپاسی تقدیر شد.

در مراسم رونمایی از تندیس هشت متری فردوسی، برخی شخصیت های فرهنگی و سیاسی از جمله احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، معاونان موسسه فرهنگی اکو و کتابخانه ملی ایران و نیز پژوهشگران و نویسندگانی مانند رضا سید حسینی، امیرعلی نجومیان، مصطفی رحماندوست و ... حضور داشتند.

کد خبر 23580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز