مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

معصومه آباد* هفته ملی سلامت زنان ایرانی (۲۴تا۳۰مهر) بهانه‌ای برای جلب توجه افکارعمومی به سلامت زنان و مادران است.

تغذیه نامناسب که الگوی نامطلوبی از سبک زندگی است که نیازمند بازنگری و اصلاح فوری است و همچنین کم‌تحرکی و چاقی که منجر به بیماری دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سندروم متابولیک می‌شود در میان این بیماری‌ها که مثل زخمی ماندگار زنان و مادران ما را فرسوده‌تر و ناتوان‌تر می‌سازد، بیماری پوکی استخوان (استئوپروز) خطر جدی دیگری است که غالبا در دوره سالمندی سلامت زنان را تهدید می‌کند، اما متأسفانه در کشور ما شیوع آن بیشتر و شروع آن زودتر از استاندارد جهانی است و این زنگ خطری است که باید در گوش همه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی به صدا درآید.

از مهم‌ترین دلایل بروز این بیماری قرار نگرفتن در معرض تابش نور مستقیم خورشید است به این صورت که ویتامین D از تابش نور مستقیم خورشید بر پوست بدن ساخته می‌شود و جذب کلسیم را افزایش می‌دهد بنابراین در رشد و استحکام استخوان‌های بدن مؤثر است و کمبود آن زمینه را برای نرمی استخوان و درنهایت پوکی استخوان آماده می‌کند. درنتیجه دختران به‌دلیل مسائلی مثل یائسگی و قاعدگی خود باید به‌دنبال تأمین این ویتامین باشند.

یکی از روش‌های بسیار ساده و ارزان جهت پیشگیری و به‌تأخیرانداختن این بیماری کسب ویتامینD حاصل از تابش نور خورشید است. همچنین توجه به تغذیه دوران کودکی و نوجوانی برای دختران بسیار اهمیت دارد. درواقع دختران در دوران کودکی و پیش از بلوغ نیازمند یک‌سری ریزمغذی‌ها نظیر آهن، روی و کلسیم هستند.

ازجمله مواد مغذی فراوان و نسبتا ارزان‌قیمت جهت تأمین کلسیم دریافت آن از طریق مصرف شیر و لبنیات است. به هر حال دخترانی که در دوره کودکی تغذیه ناکافی داشته‌اند و پا به دوره نوجوانی می‌گذارند، به‌علت این کمبودها با کاهش قدرت یادگیری، افت تحصیلی و افزایش ابتلا به بیماری‌ها مواجهند. قدرمسلم دخترانی که از زمان تولد تا بلوغ غذای کافی مصرف کنند و تغذیه صحیح داشته و دارند، ‌زنان و مادران سالم‌تر و موفق‌تری خواهند بود، فرزندان سالم‌تری به‌دنیا می‌آورند و نسل سالم‌تری را پرورش خواهند داد.

با مروری اجمالی می‌توان نتیجه گرفت مهم‌ترین عامل در جلوگیری از بروز و شیوع پوکی استخوان تغذیه مناسب و مهم‌تر از آن بهره‌گیری از نور مستقیم خورشید و انجام حرکات منظم فیزیکی است.خوشبختانه مدیریت شهری در سال‌های اخیر با نگرش بسیار مثبتی نسبت به مقوله سلامت جامعه به‌ویژه سلامت بانوان به‌عنوان نیمی از جمعیت شهر تهران توجه داشته است. در این راستا تأسیس و راه‌اندازی پارک‌ها و بوستان‌های ویژه بانوان با هدف بهره‌برداری اختصاصی از فضاهای سالم و بدون وجود محدودیت‌های خاص از این قبیل اقدامات بوده است.

در حال حاضر 4 بوستان بزرگ آماده و یک بوستان در دست ساخت با مساحت تقریبی  78 هکتار در چند پهنه شهر مهیا شده است که ضمن کارکرد کالبدی آن‌که تأمین فضای سبز است، امکان حضور گسترده و فعال بانوان را به‌صورت کاملا اختصاصی فراهم کرده است و انجام حرکات ورزشی و تفریحی در محیط آزاد منجر به افزایش روحیه نشاط و شادمانی و باعث ارتقای سلامت جسمی و روحی بانوان و دختران می‌شود.

* عضو شورای اسلامی شهر تهران

 

کد خبر 235737
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز