یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: نگاهی به روند برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان این امید را زنده می‌کند که جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان بعد از گذشت ۲۰سال جایگاه خودش را هرچند دیر اما سرانجام پیدا کند.

روز‌های خوش جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

 از سوی دیگر باید امیدوار بود که این روند در تغییر مدیریت‌هایی که این روزها هنرمندان تئاتری منتظر آن هستند به خوبی خود را نشان دهد. سال گذشته جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در استیج جهانی تئاتر کودک و نوجوان ثبت جهانی شد. از سوی دیگر شهرام کرمی که 3دوره پیایی دبیری جشنواره را برعهده داشته، در نوزدهمین دوره جشنواره از جدا‌سازی‌ گروه سنی کودک از نوجوان خبر داد و اعلام کرد که در سال آینده به بخش تئاتر خردسال و تئاتر مهدکودکی هم توجه ویژه می‌شود. حال در بیستمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بخش ویژه تئاتر خردسال از دیگر بخش‌های جشنواره جدا شده است. امری که در بیستمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تحقق پیدا کرد.

اجرای تئاتر با رده‌بندی سنی

سیاست جدا کردن تئاتر خردسال از تئاتر دیگر رده‌های سنی کودک و نوجوان مورد توجه هنرمندان و البته مسئولان قرار گرفته ‌است. فریبا دلیری، نویسنده و کارگردان تئاتر برگزاری جشنواره ویژه برای کودک و نوجوان را توجه مسئولان خوانده و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را جشنواره‌‌ای حرفه‌ای بین جشنواره‌های مختلف تئاتری ارزیابی کرد.

کارگردان نمایش‌های «آوای تار» و «یاد ایام» ادامه داد: اینکه امسال بخش خردسال از کودک جدا شده به‌نظر من نگاه تخصصی به جشنواره است همانطور که نوجوانان و کودکان دغدغه‌های خودشان را دارند. نمایش‌های خردسال هم به مسائل آنان به‌صورت تخصصی توجه می‌کند در ضمن برخی از کودکان به دلایلی از قرارگرفتن در محیطی به نام سالن نمایش وحشت دارند ولی وقتی این نمایش به مهدکودک‌ها برده می‌شود این گروه سنی ضمن آشنایی با فضای نمایشی می‌توانند مفاهیم آموزشی را نیز فرا بگیرند.

علیرضا دهقانی، بازیگر و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان نیز درباره افزودن بخش تئاتر خردسال گفت: تئاتر همواره با اندیشه و اندیشه‌ورزی توام بوده و هست، بهتر است که این مرحله اندیشیدن در کنار خانواده و سنین خردسالی آغاز شود.

از سوی دیگر این رده‌بندی سنی در انتخاب کارهای بخش بین‌الملل هم مد نظر مسئولان قرار گرفته‌است. علی اکبر طرخان، مدیر امور بین‌الملل بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان درخصوص اضافه‌شدن بخش تئاتر خردسال در این دوره و دعوت از نمایش‌های خارجی مرتبط با این بخش بیان کرد: با توجه به گنجانده شدن بخش تئاتر کودک به بخش‌های این دوره، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت تا با حضور در رویدادهای خارجی آثاری متناسب با حوزه تئاتر خردسال برای سال آینده انتخاب شوند. هرچند نمایش‌های این دوره نیز ویژگی خاصی دارد که هم برای کودکان زیر 6سال و هم برای گروه سنی بالای 6سال قابل اجرا هستند.

گروه بین‌الملل و اهدای نشان

سال گذشته نوزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نوسانات ارزی را در بخش بین‌الملل تجربه کرد که به‌دلیل اینکه کارهای بخش بین‌الملل زودتر انجام شده بود این نوسانات در روند جشنواره اثری نگذاشت، اما در این دوره با توجه به کمبود بودجه که در تمام بخش‌های معاونت هنری دیده می‌شود مشکل کمبود بودجه وجود دارد. مدیر امور بین‌الملل بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با وجود کمبودهای مالی به روابط عمومی جشنواره اعلام کرد: نسبت به سال قبل شاهد حضور گروه‌های بیشتر و کیفیت بالاتری هستیم.

او در پاسخ به این سؤال که ویژگی نمایش‌های خارجی حاضر در این دوره از جشنواره در مقایسه با دوره نوزدهم چیست؟ عنوان کرد: هرچند آثار خارجی شرکت‌کننده در دوره‌های گذشته نیز قابل دفاع بوده و در سطح کیفی بالایی قرار داشتند، با این وجود امسال هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی شاهد رشد آثار هستیم و می‌توان چنین عنوان کرد که نمایش‌های شرکت‌کننده از ویژگی‌های خاص تری نسبت به دوره‌های قبل برخوردار هستند.

شاید یکی از این اتفاقات خوب، اهدای نشان فرهنگی شهر فرانکفورت توسط رئیس خانه تئاتر کودک و نوجوان آلمان، به شهردار همدان باشد. شهرام کرمی در جایگاه دبیر جشنواره، اهدای این نشان را به منزله مهیا شدن شرایط تبادل اطلاعات فرهنگی‌- هنری و تاریخی 2شهر همدان و فرانکفورت دانست. اما فریبا دلیری که با نمایش دوزبانه «جک و ساقه لوبیا» در این دوره از جشنواره حضور دارد درباره حضور گروه‌های خارجی گفت: حضور گروه‌های خارجی در این جشنواره ارتباط هنرمندان ایرانی را با هنرمندان خارجی میسر می‌کند و این یعنی ارتباط فرهنگی در یک جامعه پویا و رو به پیشرفت.

از سوی دیگر دهقانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را یکی از معدود جشنواره‌ها با الگوی درست در سطح بین‌المللی دانست. کارگردان نمایش‌های «بند‌انگشتی» و «بازی عروسک‌ها» بیان کرد: باید از دبیر جشنواره سپاسگزار باشیم که هر سال سعی در جذب هرچه بهتر و بیشتر گروه‌های شاخص بین‌الملل داشته و دارد و به این وسیله در ایجاد ارتباط با گروه‌های بین‌المللی کمک شایانی در عرضه محصولات و تولیدات تئاتری ایران شده که همه در سایه تبادل تجربیات گروه‌های بین‌المللی است. بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری شهرام کرمی و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از تاریخ ۲۴ تا ۳۰ مهر در این شهر برگزار می‌شود.

کد خبر 235639

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز